Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Bygghistoria

Usla försäljare bland landets trävaruleverantörer

Publicerad: 25 Mars 2010, 11:28

Trävaruproducenterna i Sverige har stora brister inom sin säljorganistion. Det har lett till dåliga kontakter med byggvarubranschen, anser Anders Ek, marknadsansvarig på SCA Timber.


Effektiva affärer inom trä- och byggvarubranschen var temat för ett seminarium på Nordbygg under torsdagen. Anders Ek, som är marknadsansvarig på SCA Timber, gav en delvis självkritisk bild av en bransch präglad av misstroende och stora brister. Att få fram rätt produkter med rätt kvalitet och rätt volym i rätt tid är enligt honom inte alltid en självklarhet.

– Det finns mycket kostnader att ta ur den här kedjan. Det råder ett stort misstroende mellan leverantörer och kunder. Sågverken är inte särskilt kundorienterade. De har produktion och skog i centrum, mindre ofta kunden, säger han.

Samarbetet är, enligt Anders Ek, ostrukturerat mellan leverantörerna och byggvaruhandeln. Om branschen blev bättre på att etablera långsiktiga affärsrelationer med mål om ömsesidig vinning skulle den gemensamma kostnadsmassan kunna sänkas. Att förbättra baserbjudandena till prioriterade kunder skulle leda till att kunderna slutar att shoppa runt kortsiktigt.

– Leverantörerna får det affärsklimat de förtjänar. Trävaruleverantörerna är mindre utvecklade än leverantörer av andra produkter inom byggvaruhandeln.

I Storbritannien, där SCA etablerat sig på byggvarumarknaden de senaste 6-7 åren, ställer byggvaruhandeln större krav på leverantörerna än i Sverige.

– I och med att de brittiska kunderna kräver mer klarar vi också mer där, säger han.

Anders Ek talar om att det finns en stor förbättringspotential. Några punkter att förbättra är enligt honom att införa bättre planering med it-stöd och att definiera kundernas krav i tydliga och exakta mål. Att ha inbyggda buffertar i produktionen, WMS-styrda lager och att sätta huvudkunderna i centrum är ytterligare några av hans tips för att utveckla en mer professionell säljorganisation.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.