Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Åkerier tror på syntetisk diesel

Publicerad: 20 Mars 2009, 12:45

Diesel som tillverkats av förgasad biomassa är det bästa klimatanpassade drivmedlet för tunga fordon. Det anser kunskapsföretaget TRB Sverige AB, som företräder transportföretagen.


– Vi tror på förgasning av biomassa, det vill säga andra generationens drivmedel. Vid processen kan man tillverka syntetisk diesel som kan blandas in i vanlig diesel, säger Jan-Olof Arnäs, vd på TRB Sverige AB.

TRB är ett kunskapsföretag som servar ägarna med information om bland annat bränslen, logistik, miljö och IT. Bolaget ägs av 16 större svenska transportföretag som tillsammans omsätter nästan 13 miljarder kronor.

Klimatfrågan är högaktuell för transportbranschen, vars utsläpp av koldioxid ökar stadigt. TRB har följt frågan noggrant och har en klar uppfattning. Det är förgasning av biomassa som ger störst möjligheter för åkerierna.

Förgasningen innebär att biomassa som träflis värms upp i en storskalig behållare. Syretillförseln stryps och vedämnena sönderdelas till gaserna kolmonoxid och vätgas. Gaserna körs sedan genom en utvald serie katalysatorer och slås då samman till nya ämnen.

Processen kan därför tillverka en rad drivmedel, till exempel metanol, det gasolliknande ämnet dimetyleter (DME) eller syntetisk diesel.

Syntetisk diesel kan säljas på vanliga mackar och fungerar direkt i de motorer som finns på marknaden. Förbränningen blir bättre än av fossil diesel och drivmedlet innehåller mindre hälsoskadliga ämnen som PAH, polycykliska aromatiska kolväten.

– Det är hög kvalitet på syntetisk diesel. En åkare äger en lastbil i 5 – 8 år. När han säljer den måste det vara ett bra andrahandsvärde på bilen, säger Jan-Olof Arnäs.

Därför är bolaget avvaktande till den etanolmotor som Scania utvecklat åt bussar och lastbilar. Företaget ger visserligen fulla motorgarantier men TRB vill ha mer information innan man rekommenderar drivmedlet.

Dessutom har drivmedlet kritiserats för att det idag tillverkas av spannmål, ett livsmedel, och har jämförelsevis lågt energiutbyte per åkeryta. TRB är också tveksamma till RME, rapsmetylester, som ökar lastbilarnas utsläpp av kväveoxider.

Däremot ser Jan-Olof Arnäs med intresse på försöken att producera biodiesel av tallolja, en restprodukt från tillverkningen av pappersmassa.

– Talloljan kan raffineras som olja i vanliga raffinaderier och det blir en väldigt bra produkt. Men de volymer som talloljan räcker till är naturligtvis begränsade. Runt 200 000 – 300 000 kubikmeter, säger han.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.