Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Alla byggprodukter ska ha CE-märkning

Publicerad: 28 juni 2013, 11:51

Från första juli 2013 ska alla byggvaror vara CE-märkta. Det betyder att produkter från olika EU-länder lättare kan jämföras med varandra och får säljas i hela unionen utan ytterligare krav på märkning. Men nu måste små svenska tillverkare ta tag i märkningen av sina produkter.


– De flesta stora företag som säljer till flera länder har redan märkningen. Men för mindre företag som sålt sina produkter på en liten lokal marknad är det ett ganska stort steg att tänka så här, säger Sara Elfving, utredare på Boverket.

Det är den nya Byggproduktförordningen som börjar gälla i skarpt läge 1 juli 2013. Förordningen ingår då automatisk i medlemsländernas lagstiftning och ersätter Byggproduktdirektivet från 1989. Även länderna Island, Lichtenstein, Norge, Schweiz och Turkiet omfattas.

Syftet är att harmonisera EUs marknad. Är byggprodukten CE-märkt är det fritt fram att sälja den i alla de 33 länderna, inget land får ställa ytterligare krav på märkning av prestanda hos produkten. Det blir även lättare för användaren att jämföra produkter från olika länder.

CE-märkningen är inget godkännande av produkternas säkerhet, vilket den är verktyg och leksaker märks. Märkningen av byggprodukter garanterar bara att den har de prestanda som tillverkaren uppger att den har. Exempel på prestanda är u-värden hos fönster och isolering samt hållfasthet hos olika byggelement.

Den som ska skaffa en märkning för första gången börjar med att göra en prestandadeklaration av produkten. I dokumentet ska de viktiga egenskaperna redovisas, vad produkten är tänkt att användas till, vem som tillverkat den och vilket institut som eventuellt testat den.

Själva CE-märkningen är informationen på den dekal som klistras på produkten och som hänvisar till prestandadeklarationen. Märkningen omfattar ännu inga miljöegenskaper utom energivärden samt ibland farliga ämnen.

Det är en voluminös massa av märkningsprocesser som nu behöver genomföras i Sverige. Boverket har regeringens uppdrag att sprida information om förordningen samt att kontrollera att den följs.

– Vi ser det som en utmaning att nå alla småföretag. Tryckt information har skickats ut till 6 000 adresser och vi har även försökt nå ut via branschorganisationerna, säger Sara Elfving.

Boverket har fått många telefonsamtal och mejl om märkningen. De enskilda företagen har ofta specialfrågor om just deras produkt. En bra start är att använda informationen på Boverkets webbsida, ett steg för steg-verktyg som guidar företagaren till vad de behöver göra.

När antalet CE-märkta produkter ökar kommer Boverket att kontrollera att de håller vad de lovar. Metoden kan enklast beskrivas som stickprovstagning.

– Vi kommer att göra besök hos tillverkare och återförsäljare och titta på dokumentationen. Vi kommer även att köpa in några produkter och låta testa prestandan, säger Sara Elfving.

NICLAS KÖHLERniclas@byggindustrin.com



De här produkterna ska CE-märkas

Byggprodukter som varaktigt ingår i byggnadsverk och som påverkar prestandan hos de grundläggande kraven på byggnadsverket. Det ska finnas en harmoniserad standard för produkten. Idag finns det ungefär 450 sådana standarder, vilket ska bli 600 när systemet är klart. Exempel på byggvaror som ska märkas är: takpannor,  isolering som eps och mineralull, trägolv, brandvarnare, konstruktionsvirke, inner- och ytterpanel.



De här produkterna behöver inte CE-märkas

Byggprodukter som ännu inte fått en standard, som många vvs-produkter, till exempel blandare. Inte heller byggprodukter som räknas som inredning, exempelvis garderober och köksskåp.





Långt namn på förordning

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 305/2011 om fastställande av harmoniserade villkor för saluföring av byggprodukter och om upphävande av rådets direktiv 89/106/EEG. Byggproduktförordningen brukar förkortas CPR ( Construction Products Regulation) i dagligt tal.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.