Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Allt fler vill miljömärka

Publicerad: 16 Mars 2012, 09:35

Intresset ökar för miljö- och energimärkning av handelslokaler som butiker, köplador och gallerior. Därför förnyas reglerna för systemen Green building och Miljöbyggnad. Även tillverkningsindustrin vill märka sina industrilokaler.


– Vi är på god väg att få in kriterier för handelslokaler i märkningen Miljöbyggnad. För Green building är reglerna nyligen kompletterade, den första nybyggda livsmedelsbutiken klassades förra månaden, säger Catarina Warfvinge, teknik- och utbildningschef på Sweden green building council, SGBC.

Föreningen administrerar fyra av landets sex miljöcertifieringar av hus. I dag är 159 företag och organisationer medlemmar i SGBC. Medlemmarna finns bland byggentreprenörer, installatörer, tekniska konsulter, arkitekter och fastighetsägare. De finns också bland kommuner, landsting, energileverantörer samt bland byggvaru- och byggmaterialtillverkare.

Bakgrunden är att verksamheten i handelslokaler som butiker, köplador och gallerior använder stora mängder energi. Butikerna har mycket belysning, ventilation och många driftstimmar. Matvaruaffärerna har dessutom ett stort antal kyl- och frysdiskar som genererar spillvärme.

– Allt fler jobbar med att få ner energianvändningen i sina handelslokaler. Men en minskad energianvändning syns inte och ägarna av lokalerna vill gärna ha ett bevis för det miljöarbete de gör, säger Catarina Warfvinge.

Även tillverkningsindustrin har börjat satsa lite extra på energieffektivisering och bra klimatskal till sina industribyggnader. En miljöcertifiering kan bland annat underlätta vid ansökan om bygglov när kommunen ställer miljökrav vid en exploatering.

– Industrisektorn vill därför att reglerna för miljöcertifiering byggs ut så att även industrilokaler kan miljömärkas. De här signalerna är ganska nya, vi har inte satt igång det arbetet än, säger Catarina Warfvinge.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.