Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Bensin i princip borta om tio år

Publicerad: 16 September 2011, 10:38

Byggarna räknar med att eldrivna fordon har slagit igenom till år 2021. Det visar en ny enkätundersökning som tidningen Byggindustrins låtit göra.


I dag använder var tredje byggare bensin som bränsle i sitt yrkesfordon, men om tio år är bensinanvändningen nere i bara 5 procent. Det tror i alla fall byggarna själva i den enkät som Byggindustrin genomfört i samarbete med Sverige Bygger. Totalt svarade 366 användare på enkäten.

I dag är diesel det vanligaste bränslet (61 procent) före bensin (30 procent), etanol (7 procent) och gas (3 procent).

Men trots att de tillfrågade byggarna rankar miljöanpassning lågt när det gäller vad som är viktigast när det gäller valet av yrkesfordon - miljöanpassning för bara 6 procent och istället ligger säkerhet (31 procent) och totalekonomi (30 procent) i topp - så räknar de flesta med att bensinanvändningen är rejält decimerad om tio år.

Knappt hälften, 45 procent, tror att de då kommer att köra med diesel. Och framför allt, hela 30 procent räknar med att de kommer att köra eldrivna fordon och 14 procent tror att de kör på gas.

Så här kommenterar en av de anonyma respondenterna som själv har möjlighet att välja fordon:

"Jag kör dieselbil av mindre modell för att jag inte tror på etanol som långsiktig riktigt och undviker gasbil på grund av dålig tillgänglighet när det gäller tankställen. Hybrid El/diesel är en dyr lösning i dag, men kan tänka mig detta längre fram."

"Jag kör i dag en 2006 Volvo Bi-Fuel. Gas upplever jag som ett mycket stabilt och bra bränsle, men bilen är inte så pigg och tanken är rätt liten. Nästa bil skulle nog kunna bli en hybrid typ el/diesel", skriven en annan byggare i en kommentar.

En tredje skulle vilja se starkare statliga incitament.

"Jag har själv ett urval av bilar som jag kan välja mellan. Men den viktigaste frågan i detta med miljöbilar handlar rätt krasst om vilka avdrag man kan göra. Det behövs en mer långsiktig politik. Det är i dag för kort framförhållning för att det ska känna tryggt att välja ett miljövänligt alternativ. Dessutom vet ju heller inte biltillverkarna vilken utvecklingslinje de ska satsa på."

Byggarna är relativt nöjda med den fordonspark som finns i dag. 54 procent säger att de fordon som finns på marknaden svarar upp mot deras egna krav ganska bra. 37 procent svarar "mycket bra".

Det viktigaste för byggarna när det gäller att välja fordon är, som nämnts, säkerhet (31 procent), totalekonomi (30 procent), anpassning till de aktuella arbetsuppgifterna (18 procent), bra arbetsmiljö (13 procent), miljöanpassning (6 procent). Prislappen kommer sista plats (2 procent).

Så här svarar en av respondenterna:

"Fabrikat spelar ingen roll, ekonomin är avgörande. Det vore trevligt med miljöbilar till vettiga priser samt att de är funktionella. Jag beslutar i samråd med övriga delägare vilka fordon som skall köpas in och givetvis är det viktigt att personen som ska använda fordonet trivs med det."

När det gäller fabrikat får Saab en liten örfil i en av kommentarerna:

"Jag kör en Saab i dag men kommer nog att skifta när jag byter fordon i december. Skälet är helt enkelt den situation som Saab befinner sig i. Troligen kommer jag att välja en Volvo diesel som jag tror mycket på."

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.