Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Branschen behöver en gemensam klimatstrategi

Publicerad: 23 Augusti 2016, 05:10

Bild 1/2  Maria Brogren, energi- och miljöchef, Sveriges Byggindustrier.

Foto: Rosie Alm

Flera svenska byggföretag har ambitiösa klimatstrategier. Men sedan Miljömålsberedningen presenterade sitt förslag om klimatneutralitet till 2045 har behovet av en branschgemensam strategi utkristalliserat sig. Maria Brogren, BI, tror att en sådan strategi finns på plats inom ett år.


Ämnen i artikeln:

Klimatneutralitetklimatanpassning

De senaste två åren har byggbranschen växlat upp sitt klimatarbete. IVA:s och Sveriges Byggindustriers rapport om byggandets klimatpåverkan som kom sommaren 2014 blev en väckarklocka för många. Den visade att byggandets klimatpåverkan är lika stort som klimatpåverkan från den samlade personbilsflottan, cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år.

I dag har flera av de större byggbolagen egna ambitiösa klimatstrategier. Men för att klara Miljömålsberedeningens förslag om klimatneutralitet till 2045 måste arbetet växlas upp ytterligare.

Läs mer: Miljömålsberedningen främjar träbyggande.

Maria Brogren, energi- och miljöchef på Sveriges Byggindustrier, tror att det finns mycket att vinna på att samordna byggföretagens klimatstrategier.

– Jag förstår att man börjar internt och sätter upp en egen strategi. Men i och med det ambitiösa förslaget från Miljömålsberedningen vore det bra om byggbranschen också tog fram en gemensam strategi, säger hon.

I dag har byggföretagens klimatmål och deras strategier för att uppfylla målen delvis olika fokus. Dessutom skiljer sig ambitionsnivån mellan företagen.

– Vi har mycket att vinna på att gå fram tillsammans. Till exempel blir vi mycket starkare om vi ställer gemensamma krav på våra leverantörer, säger hon.

Läs mer: Tre utmaningar i branschens klimatarbete.

Maria Brogren kommer att driva frågan genom Sveriges Byggindustrier och tror att en gemensam strategi kan vara på plats inom ett år.

– Många pusselbitar finns redan. Vi har lagen om energikartläggning för stora företag, EKL, och vi har många projekt som drivs av branschen, säger hon.

Som exempel nämner hon ett projekt för att ta fram energimärkning av byggbodar.

– Det vi behöver göra nu är att ha en diskussion inom branschen om vad företagen kan göra, vad branschen behöver i form av styrmedel och regler från regeringens sida, vilka förändringar som krävs inom upphandlingar, och så vidare, säger hon.

Hållbarhetscheferna om företagens klimatmål

Kristina Gabrielii, hållbarhetschef Peab

[[{"fid":"6837","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_tags[und]":"","field_fotobyline[und][0][value]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default"}}]]

– I juni tog vi beslut om ett övergripande klimatmål. Vi har ej kommunicerat detta internt än så jag kan tyvärr inte gå ut med detaljer. Det handlar om ett långsiktigt övergripande mål som knyter an till Sveriges miljömål och COP21.

Johan Gerklev, hållbarhetschef Skanska Sverige

[[{"fid":"2237","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_tags[und]":"","field_fotobyline[und][0][value]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default"}}]]

– Vårt mål är klimatneutralitet till 2050. Målet omfattar klimatutsläpp i scope 1–3 det vill säga material från leverantörer, transporter av material och vår egen byggproduktion och tillverkning. Vårt klimatarbete innefattar också att vi vill ge förutsättningar/möjlighet för våra kunder att ha en klimatneutral drift.

Christina Lindbäck, hållbarhetschef NCC

[[{"fid":"6839","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_tags[und]":"","field_fotobyline[und][0][value]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default"}}]]

– Vi ska halvera utsläppen från den egna verksamheten till år 2020 från 2015-års nivåer, relativt vår totala omsättning. Målet är alltså en halvering av ton koldioxidekvivalenter per miljoner kronor i omsättning till år 2020.

Per Löfgren, hållbarhetschef JM

[[{"fid":"1963","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":"","field_tags[und]":"","field_fotobyline[und][0][value]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default"}}]]

Målet har tre delar:

– JM:s verksamhet ska ha klimatpåverkande utsläpp nära noll år 2030.

– Minskat energibehov i våra bostäder – från och med 2014 ska det beräknade energibehovet för bostäder understiga respektive nations gällande norm år 2014 med 25 procent (nådde 25 procent 2015).

– Minskade utsläpp av växthusgaser – JM:s utsläpp av växthusgaser ska årligen minska för att år 2020 ha minskat med minst 40 procent jämfört med 1990 (nådde 50 procent 2015).

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.