Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Byggvarubranschen brister stort i ansvar för miljö och etik i produktionen

Publicerad: 28 Juni 2010, 09:22

Bara två företag hade genomfört en fullgod analys av riskerna för miljö- och sociala problem i produktionen, enligt en studie från Folksam.


Den svenska byggvarubranschen har en bit kvar innan den får godkänt när det gäller socialt ansvarstagande, men det finns en stor spridning i hur långt de olika företagen kommit. Detta konstaterar Folksam, som låtit granska byggvaruföretagens arbete med socialt och miljörelaterat ansvar i produktions- och leverantörsledet.

Folksam har studerat i vilken utsträckning byggföretagen arbetar med socialt ansvar avseende minimering av riskerna för brott mot mänskliga rättigheter och arbetsrätt i produktionen av varor. Undersökningen omfattar även hur företagen följer upp miljömässiga krav i produktionen.

Hela 60 procent av de undersökta företagen, 47 stycken, svarar att de inte säljer några varor med ursprung i låglöneländer.

– Det är antagligen en sanning med modifikation. En rimlig gissning är att flera företag köper via grossister i Europa och därmed inte känner till om dessa i sin tur köper insats- eller råvaror från låglöneländer, säger Jan Snaar, miljöchef Folksam.

Av de 40 procent, totalt 32 företag, som svarat att de har varor med ursprung i låglöneländer, får fyra företag godkänt slutresultat och hela 28 underkänt. Av de 32 företagen har 13 ännu inte påbörjat något etiskt inköpsarbete. Flera av dem känner inte heller till var i landet produktionen är förlagd, vilket är en förutsättning för att kunna ha kontroll över miljö och sociala förhållanden vid produktionen.

Bara två av de undersökta företagen har genomfört en fullgod analys av vilka risker det finns för miljö och/eller sociala problem i produktionen. Fler företag har ställt sociala krav än miljökrav. Bara tre företag bedöms ha fullgoda rutiner för att följa upp etik- och miljökrav. Tretton företag har dock påbörjat arbete inom samtliga frågeområden.

– Det är glädjande att flera av de företag vi haft kontakt med verkar ha tagit intryck av våra frågor och säger att de påbörjat ett mer aktivt inköpsarbete. Det visar att Folksam kan påverka byggvarubranschen till ökat socialt och miljörelaterat ansvar, säger Jan Snaar.



För fullständig lista över medverkande företag, läs rapporten:

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/11/A5/59/wkr0006.pdf

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.