Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

DEN NYA MILJÖRÖRELSEN

Publicerad: 30 Juni 2008, 19:16

Klimatfrågan har flyttat in i styrelserummet och nu tävlar företagen om vem som är grönast. Drivkrafterna varierar. För några blev Al Gores film ”En obekväm sanning” en väckarklocka medan några oroar sig för elräkningarna. Somliga försöker hitta morgondagens energisystem i den accelererande stadstillväxten, medan andra ser affärsmöjligheter i miljöteknik.


Den svenska bygg- och fastighetsbranschen har åtminstone delvis hoppat på tåget. I första vagnen sitter de fyra stora byggarna tillsammans med en del Sabo-företag och mindre nischföretag.

Energieffektivisering står överst på branschens agenda och det är därför temat på följande sidor. I kulisserna jobbar dock eldsjälar med andra viktiga miljö- och hållbarhetsfrågor: pvc-sanering, avfallsåtervinning och utfasning av farliga ämnen, med flera. Det senare sköts i Basta, ett branschgemensamt projekt som efter en trög start nu fått rejäl vind i seglen.

Det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret. Fastighetsbolaget Vasakronan tände sitt energi-effektiviseringsljus för över tio år sedan. Ett kontinuerligt miljöarbete har lett till att det kommer att bli världens första klimatneutrala fastighetsbolag. Läs om deras arbete på sidorna 10-11.

På följande sidor kan du också läsa ett antal energi- och miljöartiklar som vi publicerat sedan Almedalen i fjol. Aktualiteten har ökat och därför gör vi nu en sammanställning inför Almedalen 2008.

Mäta kilowattimmar eller satsa på fjärrvärme? Jobba med pilotprojekt eller med miljöarbete på bredden? Byggindustrin ger inte svaren men förhoppningsvis väcker vi frågorna.

Varmt välkomna tillbaka som läsare i höst, då vi återkommer med det senaste inom energi och miljö i byggsektorn.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.