Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Elvägar snart verklighet i Sverige

Publicerad: 4 Juni 2014, 08:45

Bild 1/2  Testkörning på Siemens provsträcka för elväg i Tyskland. Foto: Siemens

Foto: Siemens

Ska Sverige bli världens första land med ett utbyggt nät av elvägar? Ett steg tas nu i den riktningen när fyra testprojekt väljs ut.


Utvecklingen av elvägar seglar därför upp som ett högintressant alternativ för tunga transporter där de fossilfria utsläppen jämfört med diesel kan minska med uppemot 80 procent. Trafikverket tilldelar nu medel till detaljprojektering av fyra projekt.

– Målet är att minst två av dessa ska kvalificera sig för att bygga demonstrationssträckor redan 2015. Syftet är att få ett kunskapsunderlag som kan användas för vidare utveckling, säger Lisa Silvemark, projektledare på Trafikverket.

Till byggfasen som följer finns 100 miljoner kronor offentliga medel avsatta, men de deltagande företagen förutsätts även satsa stora summor själva.

– Elvägar har många fördelar då det går att utnyttja befintliga vägar. En satsning på elvägar skulle kunna finansieras genom den minskade energikostnaden, säger Anders Bylund, affärsutvecklare av elvägar på Siemens.

– Vi har provkört i fyra år redan på vår teststräcka för elväg i Tyskland. Förarna där upplever att lastbilen är snabbare, tystare och starkare. En elmotor har dubbelt så stor verkningsgrad jämfört med en dieselmotor, säger han.

Siemens ingår i projektet Elväg Gävle där de jobbar på en konduktiv lösning med hängande kontaktledningar ovanför vägbanan. Lastbilen kopplar automatiskt upp sig till en pantograf, en strömavtagare. När den ska byta fil, eller kommer till en vägsträcka utan elförsörjning, kopplas pantografen bort och en hybridmotor går igång. Lastbilar på elvägar blir på så vis lika flexibla som på vanliga vägar.

Vill du läsa hela artikeln? Du hittar den på sid. 4-5 i Byggindustrin 19/2014 som är ute den 30 maj . Om du är prenumerant kan du logga in under fliken ”För prenumeranter” här ovanför och läsa en pdf-version av tidningen.

Fyra testprojekt ska detaljprojekteras:

1. Volvo vill, i samarbete med Göteborgs stad, bygga en 300 till 500 meter lång elväg i centrala Göteborg under 2015. Sträckan ska gå längs en befintlig busslinje. Den teknik som ska studeras är hur ett fordons batteri kan laddas automatiskt när det passerar detta vägavsnitt. Den trådlösa överföringen ska ske med hjälp av induktion genom utrustning som byggts in i vägbanan. (Källa: Volvo)

2. En elväg för lastbilstransporter mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikområde. Ett konsortium har bildats bestående av WSP Analys och Strategi, Kilenkrysset, Elways, NCC, e-Traction, Arlandastad Holding , Airport City Stockholm och KTH. Den drivande kraften är uppfinnaren och en av ägarna till Elways, Gunnar Asplund som utvecklat tekniken som bygger på en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonen. Fullskaliga tester av tekniken bedrivs redan i dag vid test track2 i Drivelab Stockholm. (Källa: NCC)

3. Elväg Gävle heter projektet som vill bygga en teststräcka för elektrifierade lastbilstransporter längs E16. Målet är att hela sträckan mellan Gävle hamn och Storvik ska bli elväg. På lite längre sikt är målet att hela sträckan fram till de tunga pappers- och stålindustrierna i Borlänge blir elväg. Systemlösningen bygger på konduktiv strömöverföring från en luftledning till elhybridmotor i lastbil. I konsortiet ingår Region Gävleborg, SSAB, Sandvik, Ovako, Outokumpu, Boliden, Stora Enso, Midroc Electro, Ernsts Express, Gävle Hamn, Scania, Siemens, energibolagen i Gävle och Sandviken, Högskolan i Gävle och Handelshögskolan i Stockholm. (Källa: Region Gävleborg och Siemens)

4. Scania, Bombardier och Södertälje kommun/Telge Energi har ansökt om att få bygga en teststräcka för buss från Södertälje Syd, förbi Scania, Södertälje centrum till Astra Zeneca. Cirka en kilometer elslingor ska grävas ned under asfalten. När bussen kör över slingorna laddas batteriet genom induktiv överföring. Under tiden kör bussen helt utan förbränningsmotor. I nedförsbackar laddas bussbatteriet från bussens drivsystem. (Källa: Södertälje kommun)

(Projekten tilldelas en miljon kronor vardera av Trafikverket i samråd med Vinnova och Energimyndigheten)

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.