Hållbarhet
En miljöseger för rätten att tanka fossilfritt
Publicerad: 7 september 2016, 18:49
Erlandsson Bygg vill ha rent i tanken Foto: Robert Dahlberg
Byggfirman Erlandsson Bygg i Mölndal tog en risk när de våren 2016 tankade sina lätta transportbilar med den då icke godkända fossilfria miljödieseln HVO100. I dag vann företaget och byggbranschen en stor miljöseger när bilkoncernen PSA, med bilmärkena Peugeot och Citroën i spetsen, godkände HVO100 som drivmedel i motorer.
Godkännandet gäller drivmedel i motorer av Euro 5- och Euro 6-norm.
– Detta är extra intressant för Erlandsson Bygg, hela byggbranschen och transportsektorn. Nu har vi skapat nya förutsättningar att köra transportbilar med ett miljöalternativt drivmedel som är 100 procent fossilfritt, säger Erlandssons vd och koncernchef, Markus Brink.
Tidigare har enbart fordon för tung trafik som exempelvis bussar och arbetsfordon godkänts för att köras på HVO av standard EN15940.
– Att två bilmärken har godkänt HVO100 visar att det börjar röra på sig och att förnybara drivmedel kan fungera lika bra som fossila. Detta visar också att det faktiskt går för företag inom till exempel byggsektorn att ställa om sina transporter, och att det inte bara sker på personbilssidan, menar Rickard Nordin, riksdagsledamot och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.
Han understryker att om fler tillverkare vill vara med på tåget och sälja fordon till företag med miljöambitoner är det dags att kliva fram nu, annars kommer tåget gå,
HVO100 har hittills använts som drivmedel för bussar och tunga lastbilar men har ännu inte fått någon europeisk standard för lätta transportbilar och personbilar. En standard som bilbranschen väntar på att den ska bli verklighet. Men detta kan alltså vara ett första steg på vägen dit?
– Målet är att klimatsmarthet ska vara en konkurrensfördel – både mot privata och offentliga aktörer, tycker Rickard Nordin.
Drivmedlet HVO100
HVO100 är ett fossilfritt drivmedel som tillverkas av rapsolja och slaktavfall. Drivmedlet är en kemisk kopia av diesel men med något lägre densitet. Likheten med diesel gör att drivmedlet kan användas i vanliga fordon som inte behöver specialbyggas för att anpassas till drivmedlet. HVO betyder hydrerade vegetabiliska oljor och är en fossilfri diesel som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Det är en förnybar diesel som baseras på animaliska och vegetabiliska oljor, avfall och restprodukter.
Relaterade artiklar
Anders Myrdal, frilansjournalist, red@byggindustrin.se