Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Energianvändningen i hus minskar

Publicerad: 31 mars 2008, 14:10

Den totala energianvändningen per kvadratmeter i bostäder och lokaler minskar. Men ytterligare åtgärder behövs för att delmiljömålet "Energianvändning i byggnader" ska uppfyllas i tid. Det konstaterar Miljömålsrådet idag i sin utvärdering av de 16 svenska miljömålen.


– Det måste bli dyrare att påverka miljön negativt. Staten måste sluta subventionera miljöskadliga beteenden och samhällsplanering och infrastruktur måste inriktas på att minska klimatpåverkan, säger Bengt K Å Johansson, ordförande i Miljömålsrådet, i ett pressmeddelande.

Enligt miljömålet ”God bebyggd miljö” bör minskningen av energianvändningen i bostäder och lokaler vara 20 procent till år 2020, jämfört med användningen 1995.

År 2050 bör den ha halverats. Till år 2020 ska också beroendet av fossila bränslen till uppvärmningen av byggnader vara brutet och andelen förnybar energi öka kontinuerligt, enligt målbeskrivningen.

Och det går åt rätt håll, enligt utvärderingen. Den totala energianvändningen per kvadratmeter i bostäder och lokaler har minskat med ungefär 2 – 7 procent mellan 1995 och 2005.

Användningen av fossila energikällor till uppvärmningen har minskat med nästan 50 procent under åren 1995 – 2005. Samtidigt har andelen förnybara energislag ökat med 16 procentenheter.

Även den totala energianvändningen i sektorn bostäder och service ser ut att ha minskat för varje år sedan år 2000. Men trenden kan delvis förklaras med hur siffrorna beräknas.

Allt färre fastighetsägare köper oförädlad energi som olja och allt fler köper förädlad energi som fjärrvärme. Det gör att omvandlingsförluster sker tidigare i kedjan och därför inte kommer med i statistiken.

Men trenden kan också förklaras med att det faktiskt skett en energieffektivisering via olika energibesparande åtgärder, enligt Miljömålsrådet.

NICLAS KÖHLER

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.