Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Flera olika gröna drivmedel tar över

Publicerad: 19 September 2011, 09:06

Det finns ingen tydlig vinnare bland de alternativa drivmedlen. Olika fordonsbränslen kommer att existera parallellt.


– Det finns ingen tydlig vinnare bland ersättarna till diesel och bensin. Alla alternativen finns fortfarande på agendan, säger Ingrid Nyström, föreståndare på Svenskt kunskapscentrum för förnybara drivmedel, f3.

Det bildades i början av år 2011 och ska hjälpa samhället med seriös och vetenskapligt underbyggd kunskap om vilket förnybart fordonsbränsle som är mest hållbart. Resultaten ska underlätta för politiker, myndigheter, industri och andra organisationer att ta beslut i frågor om förnybara drivmedel.

– Det kommer antagligen att växa fram flera olika förnybara drivmedel och produktionsmetoder. Vilket som används beror på i vilken del av Sverige eller i vilken del av världen som transporten körs samt vilken typ av transport det är, säger Ingrid Nyström, som är teknologie doktor i energisystem och har 20 års erfarenhet av att jobba med energifrågor.

När nya drivmedel utvecklas måste de inte bara fungera bra i en förbränningsmotor. Även produktionen behöver fungera tekniskt, det måste finnas tillräckligt med tillgänglig biomassa till tillverkningen och så måste distributionen av drivmedlet passa in i samhällets infrastruktur.

F3:s kansli är litet med endast två anställda. Men till organisationen hör ett nätverk av forskare på Sveriges större tekniska högskolor och universitet samt 20 miljoner kronor till egna studier under de första tre åren.

Under hösten kommer f3 att starta upp flera olika forsknings- och utvecklingsprojekt. Organisationens styrelse har inte fattat beslut om vilka ännu. Men på bordet ligger till exempel frågeställning om hur man får en effektiv, integrerad produktion av flera olika drivmedel i samma produktionsanläggning, till exempel både etanol och biogas.

Ett annat möjligt projekt är hur man värderar övergripande systemeffekter av drivmedelsframställning, exempelvis direkt och indirekt påverkan på markanvändning. De första resultaten från projekten ska vara klara under 2012.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.