Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Förlängt uppdrag för hållbarhetscentrum

Publicerad: 3 Juli 2018, 09:57

Koordinator Johan Nuder är nöjd med att Informaitonscentrum för hållbart byggande får förnyat uppdrag

Foto: Informationscentrum för hållbart byggande

Informationscentrum för hållbart byggande får ett förlängt uppdrag från Boverket. Efter ett första år av informationsinsamlande kommer kommunikation att bli ledordet för centrumet, berättar koordinatorn Johan Nuder.


Informationscentrum för hållbart byggande startade den 1 januari i år. Centrumet ligger under Svensk Byggtjänst men samarbetar med andra organisationer med stor kunskap om hållbart byggande som Rise, Nationellt renoveringscentrum i Lund (NRC), Sustanable innovation, IVL Svenska miljöinstitutet och Sveriges energikontor. Det förlängda uppdraget sträcker sig nu till sista december 2019. Johan Nuder, koordinator för Informationscentrum för hållbart byggande, berättar att beskedet inte är alltför överraskande.

– Vi misstänkte att vårt uppdrag skulle bli förlängt. Men det känns skönt att nu kunna lägga lite längre planer för arbetet framöver, säger han.

LÄS MER: Ny plattform ska ge hållbart byggande en skjuts

Under etableringsåret 2018 har fokus för centrumet varit att samla in information kring var det ”läcker hållbarhet” i bygg- och fastighetsbranschen, analyserat målgrupperna och hur beslutsvägarna ser ut i bostadsbyggandet.

– Det vi har noterat och som kommer att påverka vår kommunikation framöver är att lejonparten av de som fattar beslut som påverkar hållbarheten i bostadsbyggande är lekmän – privata husägare eller bostadsrättsföreningar. Tidigare har mycket handlat om att vända sig till de professionella. Vi måste också titta utanför den mer initierade kretsen av stora bygg- och fastighetsbolag, säger Johan Nuder och fortsätter:

– En annan insikt som vi har fått från Sveriges Byggindustrier är att de flesta byggföretagen har fem eller färre anställda. I majoriteten av renoverings- och underhållsprojekt är det ett litet eller medelstort byggföretag eller bygghandlaren som konsumenten får sin hållbarhetsinformation från.

Han berättar vidare att Informationscentrum för hållbart byggande egentligen mer är ett kommunikationscentrum.

– Det går att dra paralleller till återvinning. Vi sopsorterar flitigt idag som ett resultat av kommunikationskampanjer. 2019 kommer att bli ett viktigt år för den här typen av insatser. Och förhoppningsvis får vi fortsätta fler år framöver, säger Johan Nuder.

Relaterade artiklar

Ny plattform ska ge hållbart byggande en skjuts

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.