Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Hybridteknik på väg in i tyngre fordon

Publicerad: 12 September 2008, 08:34

Debatten om personbilar och deras klimatpåverkan är glödhet i media. Men först nu börjar klimatdebatten nå bygg- och anläggningsbranschens arbetsmaskiner. Minst tre bolag har tagit fram hybriddrivna arbetsmaskiner. Tekniken kan på sikt halvera förbrukningen av diesel i fordonen.


Hybridtekniken kombinerar de starka sidorna hos elmotorn med fördelarna hos förbränningsmotorn. Det ger ett tystare fordon med lägre energiförbrukning, mindre utsläpp av hälso- och miljöskadliga ämnen samt bättre köregenskaper.

Hybriddriften är därför det mest betydelsefulla teknikskiftet för fordon sedan förbränningsmotorn stoppades in i de första bilarna för drygt 100 år sedan. Oavsett om man tankar ett fossilt eller förnybart drivmedel gör tekniken fordonet mer effektivt.

Teknikens enda nackdelarna är eventuella barnsjukdomar och att fordonet blir dyrare. Anledningen är att få delar tas bort ur den traditionella konstruktionen medan flera dyra komponenter tillkommer: en eller flera elmotorer, en rejäl uppsättning batterier samt ny styrelektronik.

Men de stigande priserna på bensin och diesel kör tekniken allt mer konkurrenskraftig. Inom tio år kommer den sannolikt att finnas i majoriteten av alla nyproducerade personbilar. Tekniken kommer också att bli en självklarhet i lastbilar och arbetsmaskiner.

Japanska bolaget Komatsu har tagit fram en hybriddriven grävmaskin som bygger på modellen PC 200-8. Maskinen ska inledningsvis bara säljas på den Japanska marknaden.

Och de två bolagen New Holland och Kobelco Construction Machinery har gemensamt utvecklat en grävmaskin med hybridteknik. Bolagen räknar med att tekniken snabbt ska ta sig in i byggbolagens arbetsmaskiner.

Även på Volvo är tekniken het. Koncernen lovar att släppa både en hybriddriven buss och lastbil under 2009. Volvo fick också nyligen 110 miljoner kronor i stöd av USAs energidepartement och Sveriges energimyndighet till att fortsätta utveckla hybridtekniken för tunga lastbilar.

I slutet av nästa år släpper Volvo Construction Equipment även en hybriddriven hjullastare. Maskinen är baserad på hjullastaren L220F, som har funnits på marknaden i ett par år.

Hur stor den första serien blir beror på efterfrågan, enligt Arvid Rinaldo, marknadskommunikationschef på divisionen Hauler-Loader på Volvo Construction Equipment.

– Vi står inför ett paradigmskifte. Den här hybriddrivna hjullastaren är början på det. Och övergången kommer troligtvis att gå fort, men det är mycket beroende på efterfrågan, säger han.

Teoretiskt kan hybridtekniken minska bränsleförbrukningen med upp till 50 procent i arbetsmaskiner. Volvo vill bara lova en besparing på 10 procent i de första maskinerna, men hoppas att man sedan överträffa siffran i verklig drift.

– Tekniken är inte riktigt mogen än och är ännu lite för dyr. Men vi ville inte vänta, vi ville få ut den första generationen. Det här är första steget. Det kommer mera, säger Arvid Rinaldo.

Hjullastaren är en så kallad parallellhybrid. Det innebär att det sitter en elmotor på samma axel som förbränningsmotorn. Elmotorn har ett vridmoment på 700 Newtonmeter. Den här kraften läggs till när den behövs som mest, när hjullastaren ska starta eller lyfta skopan.

Det innebär att dieselmotorn kommer in och jobbar på högre varvtal där den är mer effektiv. Därför minskar bränsleförbrukningen och de hälsoskadliga utsläppen av partiklar och kväveoxider. Det minskar också slitaget på förbränningsmotorn.

Ett hybridfordon behöver en uppsättning kraftfulla batterier. Personbilar får allt oftare litiumjonbatterier men priset för dessa är fortfarande högt. Volvo vill inte avslöja vilka batterier som hjullastaren ska få, men det blir sannolikt ett nytt svenskt batteri från Göteborgsföretaget Effpower, som inlett ett samarbete med Volvo.

Det svenska batteriet bygger på traditionell kemi med blyelektroder och syra och kostar därför en femtedel, jämfört med priset för ett batteri av nickelmetallhydrid.

En hjullastare går på tomgång en stor del av arbetstiden. I den hybriddrivna varianten stängs motorn av när maskinen står stilla. Batterierna driver då klimatanläggningen, belysning och ljudanläggning. Så fort föraren rör pedaler eller reglage för att köra iväg eller lyfta en last går dieselmotorn igång automatiskt.

– Elmotorn gör att hybridlastaren får full effekt direkt, man får ett snabbare gensvar. Den känns mer alert och kraftfull, säger Arvid Rinaldo.

När föraren bromsar in fungerar elmotorn som generator och laddar batterierna. Skulle laddningen bli låg i batterierna går dieselmotorn också igång automatiskt.

Ytterligare en fördel är att arbetsmiljön för byggjobbarna blir bättre. Den hybriddrivna hjullastaren får inte bara mindre hälsoskadliga utsläpp. Den blir också tystare än en konventionell maskin.

Volvo vill inte heller avslöja priset på den nya maskinen, men den blir dyrare än en konventionell.

– Det högre inköpspriset ska man kunna spara in på två års användning av maskinen, säger Arvid Rinaldo.

Bolaget lär inte få särskilt svårt att sälja de första exemplaren. Signalerna från kunderna är mycket positiva, enligt Arvid Rinaldo.

– Det är ett ofantligt intresse från kunderna, både från stora bolag och från ensamföretagare. Vissa ser också hybridtekniken som ett sätt att miljöprofilera sig, att man är först med den nya tekniken, säger han.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.