Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

ICHB läggs ner vid årsskiftet

Publicerad: 3 November 2020, 12:26

Hållbarhet i det befintliga beståndet har varit Informationscentrum för hållbart byggandes främsta fokus.

Foto: Mattias de Frumerie

Efter tre år upphör Informationscentrum för hållbart byggandes, ICHB:s, verksamhet. Uppdraget att sprida information om hållbart byggande tas nu över av Svensk Byggtjänst. – Det har varit en fantastisk resa, säger Johan Nuder, koordinator, ICHB.


Ämnen i artikeln:

hållbart byggandeBoverketSvensk ByggtjänstICHB

2017 beslutade regeringen att ge Boverket i uppdrag att handla upp en tjänst med uppgift att verka för ökad informationsspridning kring hållbart byggande.

Boverket gav det 3-åriga uppdraget till Svensk Byggtjänst, som tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet, Rise Research Institutes of Sweden, Energikontoren Sverige samt Sustainable Innovation har drivit detta arbete under åren 2018–2020 under namnet Informationscentrum för hållbart byggande, ICHB.

Läs även: Ny plattform ska ge hållbart byggande en skjuts 

Johan Nuder har varit koordinator för Informationscentrum för hållbart byggande, ICHB.

Foto: Nomi Melin Lundgren

Johan Nuder har varit koordinator för arbetet.

Vad är du mest nöjd med?

– Att vi tidigt gjorde analysen att utgå från målgrupperna och att är så väldigt många lekmän som fattar beslut om hållbarhet, villaägare och bostadsrättsföreningar till exempel. Vi har fokuserat mycket på hur vi får dessa fastighetsägare att ta hållbara beslut. Vilka drivkrafter och incitament har de för att välja hållbara alternativ , säger han.

Insatserna har mest varit riktade mot renovering och ombyggnad. Bakgrunden till att ICHB bildades var just att all den kunskap och forskning som faktiskt finns kring hållbart byggande, hållbar renovering samt energieffektivisering inte riktigt kom de som behövde ta del av kunskapen till del.

– Det är där den stora utmaningen ligger. Att tänka hållbart när man renoverar eller bygger om måste bli lika självklart som att källsortera hushållssoporna, säger Johan Nuder.

Stor kraft har lagts på kommunikation och att driva opinion och få hållbarhetsfrågan att ” flyga i media”. Bland annat har Johan Nuder suttit i morgonsoffan hos tv 4 och gjort filmer med snickarprofilen Isabelle McAllister. 

Jag tycker att vi har lyckats bredda den kretsen och nått ut bredare i målgruppen, till exempel till att få bygghandlarna att lyfta frågan om hållbara material. Om vi ska få den stora pendeln att svänga måste folk börja efterfråga hållbart.

– Inom byggbranschen var det tidigare en ganska liten krets som jobbade med hållbarhetsfrågor. Jag tycker att vi har lyckats bredda den kretsen och nått ut bredare i målgruppen, till exempel till att få bygghandlarna att lyfta frågan om hållbara material. Om vi ska få den stora pendeln att svänga måste folk börja efterfråga hållbart. Det är när marknadskrafterna gör det lönsamt för bygghandlare och entreprenörer att erbjuda hållbara alternativ som det svänger, säger Johan Nuder.

Läs även: ”Hållbarhet är en marknadsfråga” 

Under projektets livstid har Informationscentrum för hållbart byggande främst spridit sin information genom nyhetsbrev, sociala medier, filmer samt nyheter på webbplatsen ichb.se och lyckats etablerat sig som en viktig informationskanal för hållbarhetsfrågor. I dag har sajten ichb.se 12–15 000 besökare per månad och nyhetsbrevet når 2000 prenumeranter.

– Att nå ut i dagens mediebrus är svårt. Vad vi vet är det inget annat initiativ inom samhällsbyggnadssektorn som kan visa upp siffror som kommer i närheten av detta. Vi är naturligtvis glada och stolta över att ha nått detta resultat och det är roligt är att regeringen skriver i sitt direktiv för framtida arbete att vårt arbete måste tas tillvara, säger Johan Nuder som varit ansvarig för ICHB under de här åren.

Oviss framtid

Exakt hur det ska gå till är ännu oklart. Vid årskiftet upphör Boverkets finansiering av verksamheten. Svensk Byggtjänst kommer då att ta resultatet från ICHB:s verksamhet vidare inom sin ordinarie verksamhet.

Urban Månsson, vd på Svensk Byggtjänst

Foto: Svensk Byggtjänst

– Hållbarhetsfrågorna har aldrig varit viktigare än nu och är en viktig drivkraft i vårt dagliga arbete. På vilket sätt det fortsatta arbetet kommer att bedrivas håller vi på att lägga fast nu, men allt material som ICHB tagit fram kommer så klart att vara tillgängligt även framöver, säger Urban Månsson, vd på Svensk Byggtjänst.

Enligt Urban Månsson har man ännu inte landat i hur man ska driva verksamheten vidare konkret.

– Sidan kommer att finnas kvar och vi kommer troligen att väva in det i övrig verksamhet. Det blir ju med mindre resurser nu när Boverkets bidrag upphör. Flera av de som jobbat med ICHB hos oss har varit inhyrda specifikt för uppdragstiden så deras uppdrag upphör ju därmed nu till årsskiftet.

Finns det en risk att hållbarhetsfrågan hamnar i skymundan när ICHB läggs ner?

– Det beror på hur Boverket tar sig an frågan framöver och var frågan hamnar framöver. Svensk Byggtjänst är också mer inriktad på de etablerade i branschen än vad ICHB har varit. Vi har också varit väldigt kommunikativa och utåtriktade. Den dimensionen riskerar att falla bort, säger Johan Nuder.

ICHB:s genomslag under 3 år:

ICHB.se har i dag 12–15 000 besökare per månad.

Nyhetsbrevet har drygt 2 000 prenumeranter.

Kampanjen ”Hållbart byggande” nådde över 200 000 personer på sociala medier.

Filmkampanjen ”Klimatrenoverarna” har haft över 40 000 tittare.

Under de tre åren har nästan 800 artiklar och guider publicerats på ICHB.se som stöd för att renovera hållbart.

ICHB har deltagit i morgonsofforna i såväl SVT som TV4.

ICHB har medverkat på över 50 mässor och konferenser.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.