Få hela storyn
Starta din prenumeration
Hållbarhet
Publicerad: 16 april 2019, 09:20
Isoleringstillverkaren Woodisol hävdade att deras cellulosaisolering var mer miljövänlig och brandsäker än mineralisolering. Nu fälls bolaget för otillbörlig marknadsföring.
Förra året lämnade branschorganisationen Swedisol, som representerar Sveriges ledande företag inom mineralull, in en stämningsansökan mot Västeråsbaserade Woodisol, som levererar isoleringsmaterial av cellulosa. Organisationen menade att Woodisol använde uttryck i sin marknadsföring som kunde vilseleda konsumenten.
Woodisol svarade med en motstämning mot Swedisol med motiveringen att organisationen och deras medlemsföretag använder termer som ”miljövänlig”, ”miljöanpassad”, ”ekologisk” med ”överlägsna miljöbetyg” och "hög brandsäkerhet".
Nu har Patent- och marknadsdomstolen kommit med sin dom i Swedisols stämningsärende. Woodisol fälls för otillbörlig marknadsföring med motiveringen att marknadsföringen är felaktig och vilseledande. Woodisols marknadsföring ger bland annat intrycket att träfiber- och cellulosaisolering är mer brandsäker än mineralullsisolering.
Enligt domen förbjuds Woodisol att använda utyryck som "Miljöriktig isolering", ”Minimal miljöpåverkan", "Tär inte på jordens lagrade tillgångar", ”Miljövänliga isoleringsskivor", "Miljövänlig produktion" och "Brinner inte" i sin marknadsföring. Överträdelser beläggs med vite om en miljon kronor.
Domstolen har även meddelat mellandom i målet där Woodisol har stämt Swedisol. I mellandomen konstaterar domstolen att Swedisol inte är ansvarig för de påståenden som gjorts av dess medlemsföretag. Domstolen konstaterar vidare att de påståenden som föreningen har gjort inte är marknadsföring. Mot denna bakgrund saknas förutsättningar att bifalla Woodisols förbudsyrkanden.