Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

KF Fastigheter satsar på gröna transporter

Publicerad: 20 januari 2010, 09:40

Rejält minskade utsläpp plus en besparing på ett par miljoner kronor tack vare grön logistik.


I samband med megaprojektet Hangar 3 – en investering på ungefär 2 miljarder kronor – i Bromma Center har KF Fastigheter tagit ett helhetsgrepp på logistik- och transportfrågorna. Genom att minska transporterna med 8–10 procent räknar KF med att kunna minska utsläppen med 500 ton koldioxid och samtidigt spara ett par miljoner kronor i byggkostnader.

– När vi satte igång här för två år sedan började jag fundera på transportsidan utifrån ett energiperspektiv. Jag kände instinktivt att vi hade gjort för lite hittills och att vi nu, med ett jätteprojekt framför oss, hade en chans att få påtagliga resultat, säger Björn Nitschke, byggchef på KF Fastigheter.

– Transporter till och från byggarbetsplatser uppges stå för 4–5 procent av Sveriges totala utsläpp av klimatgaser. Ändå är miljöpåverkan från transporterna en tämligen bortglömd fråga. Vi som byggherrar har tidigare varken ställt frågorna eller specificerat kraven och det har inte entreprenörerna gjort heller.

Projektet – att försöka hitta logistiska helhetslösningar vid Hangar 3 i Bromma Center – döptes till ”Gröna Transporter”. Tyngdpunkterna har legat på samordning av transporterna samt i möjligaste mån på övergå från lastbil till järnväg. I den mån transporterna har gjorts med lastbilar har fordon som drivs med miljöbränsle prioriterats.

Brommabygget, som är en Green Building, har ett partneringliknande upplägg där Skanska jobbar mot löpande räkning med incitament och takpris. KF har haft nytta av Skanskas erfarenheter när det gäller att driva gröna projekt, men när det gällde transportpåverkan var det ett vitt papper hos bägge aktörerna. Ryggraden i projektet är givetvis inköpsprocessen och här har KF haft nytta av Skanskas kalkylsystem.

– Det handlar om att bryta det gamla synsättet, där vi i byggbranschen nästan enbart haft fokus på pengar, metodval och energiåtgången för de färdiga byggnaderna. Här har vi tänkt i nya banor och på ett strukturerat sätt ställt ett antal krav på våra leverantörer även när det gäller transporterna. Bara genom att fungera kring frågeställningarna kommer man en bra bit framåt, säger Björn Nitschke.

– En fördel med att driva stora projekt är att man har en styrkeposition och kan ställa krav på leverantörerna, så det är egentligen inget problem att få transporterna utförda på det sätt och med den frekvens som man vill.

– Det svåra är att först komma ihåg att ställa de relevanta frågorna till sig själv, och därefter även till medarbetare och leverantörer. Efter genomförandet av det här projektet vet vi att en hel del miljöpåverkan kan undvikas på ett tidigt stadium. Därför har vi redan ändrat våra förfrågningsrutiner så att även miljöfrågorna relaterade till transporter finns med i kommande upphandlingar, säger Björn Nitschke.

Det minskade antalet transporter vid bygget av Hangar 3 medförde inte några förseningar eller effektivitetsförluster. Tvärtom förbättrades effektiviteten bland annat genom att man slapp ha en mängd olika last- och budbilar i skytteltrafik på området. Det gav byggarbetarna en lugnare arbetsplats och en bättre arbetsmiljö.
Normalt är det inte tillåtet att krossa schaktmassor på byggen i storstäder, men efter specialavtal med Stockholms stad fick KF Fastigheter tillstånd att göra det i Bromma Centerprojektet. Därmed kunde schaktmassorna återanvändas i bygget.

– Här tjänade vi både miljöpoäng och pengar, säger Björn Nitschke.

Om gröna transporter skulle införas vid alla byggprojekt i Sverige uppskattar Björn Nitschke att koldioxidutsläppen totalt skulle kunna minska med över 35 000 ton per år. Det motsvarar 4 300 bilresor runt jorden eller 27 500 eluppvärmda villors koldioxidpåverkan.

– Det vi har lärt oss är framför allt att väldigt tidigt göra korrekta metod- och materialval. Exempelvis, vilken taklösning väljer vi och varifrån ska det vi använder till taket transporteras? Så gjorde vi här i Bromma och hittade ett tak i en helt annan dimension än vad vi hade tänkt från början och prislappen blev till och med lägre, säger Björn Nitschke.

– Det här projektet i Bromma var extremt stort, men nu ska vi fortsätta. Vi bygger trots allt för ungefär 1,5 miljarder kronor om året åt oss själva och åt Coop och en central bit blir att göra det här tänkande mätbart, både vad gäller miljöbelastning och pengar, säger Björn Nitschke.



Björn Nitschkes tips för grönare transporter

1. Tänk transportstrategiskt och logistiskt i tidiga planeringsskeden. Det påverkar metodvalet och du har chans att påverka transportmedlen.
2. Ha med en fråga om leveransval och låt det vara en parameter i anbudsvärderingarna.
3. Om det går, planera in logistiska samleveranser och ha det gärna med som krav vid upphandling.
4. Glöm inte som byggherre bort ditt ansvar när det gäller att sätta mål och spika krav. Gör detta oavsett om det handlar om utförandeentreprenad eller totalentreprenad.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.