Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Klimatanpassade lastbilar snart i serieproduktion

Publicerad: 16 September 2011, 11:53

Lastbilar med minskade utsläpp av växthusgaser rullar ut från Volvos och Scanias fabriker.  För tio år sedan dök de miljöanpassade personbilarna upp i bilaffärerna. Först i år har de klimatanpassade lastbilarna tagit sig till kommersiell produktion.


– I början av sommaren visade vi upp våra tre olika miljöanpassade lastbilar, säger Henrik Kloo, tillförordnad miljöchef på Volvo Lastvagnar.

Under 2011 tillverkar företaget ett 100-tal bilar som drivs med en kombination av diesel samt nedkyld flytande metan (biogas eller naturgas). Tekniken minskar nettoutsläppen av klimatstörande koldioxid med upp till 70 procent, om drivmedlet är biogas. Eftersom bränslet är flytande får fordonet en räckkvidd på 50 mil.

– Lastbilen Volvo FM Methane Diesel är lämplig till regionala transporter eftersom räckvidden är ovanligt lång för en gasbil, säger Henrik Kloo.

De 100 bilarna ska säljas till företag i Sverige, Holland och Storbritannien där intresset för flytande metan är störst och tankstationer har börjat växa fram. Inom två år räknar bolaget med att försäljningen är uppe i runt 400 lastbilar om året.

Under perioden 2011–2013 tillverkar företaget även ett hundratal lastbilar med hybriddrift. Volvo FE Hybrid fungerar ungefär som personbilen Toyota Prius. En elmotor drar igång bilen från stillastående. När den fått upp farten går förbränningsmotorn igång. Vid inbromsning fungerar elmotorn som en generator som laddar batterierna.

– Om man bromsat från 90 kilometer i timmen till stillastående är batterierna fulladdade. När man sedan kört i någon kilometer är batteriet urladdat, förklarar Henrik Kloo.

Tekniken minskar utsläppen med 15–20 procent och har störst fördelar i stadsmiljö med många stopp och start. Därför är det hittills kunder med distributionslastbilar som varit mest intresserade. Men även de stora avfalls- och återvinningsföretagen.

En sopbil med hybriddrift och eldriven kompaktor kan minska dieselanvändningen och koldioxidutsläppen med 30 procent. Dessutom är den betydligt tystare och stör mindre i bostadsområden.

Den tredje klimatanpassade driften testar Volvo Lastvagnar just nu i ett fältförsök. Tio Volvo FH tankas med det nya drivmedlet dimetyleter, DME, ett gasformigt ämne som hanteras ungefär som gasol.

Vid ett jämförelsevis lågt tryck övergår DME till vätskeform. Vätska är ett mer kompakt drivmedel än gas och fordonen kan därför köra 40–100 mil på en tankning beroende på hur stora tankar fordonet har.

Tekniken är beroende av tillverkningen och distributionen av DME. Ämnet tillverkas genom förgasning av svartlut, en restprodukt från framställning av pappersmassa. Därför är fältförsöket ett samarbete med bland annat företaget Chemrec och oljebolaget Preem.

Chemrec tillverkar drivmedlet vid sin pilotanläggning i Piteå. Preem har byggt totalt fyra tankstationer i städerna Stockholm, Göteborg, Jönköping och Piteå. Beräkningar talar för att svartlut kan ersätta hälften av den diesel som idag används till vägtransporter i Sverige. Och år 2030 även hälften av dieselanvändningen i hela EU.

Två av Scanias lastbilar kan beställas med motorer anpassade för alternativa drivmedel, antingen för etanol eller för biogas. Samtliga dieselmotorer kan också köras på biodiesel, RME.

Gasdriften var först ut. Tillverkningen har pågått sedan 2009 och bolaget har sålt ett hundratal bilar i Sverige men 1 500 i resten av världen. Scania bedömer den framtida marknaden i Sverige till runt 300 bilar per år.

– Problemet är inte tekniken utan efterfrågan. Det är dyrare för åkarna att köra på förnybara bränslen jämfört med fossila. Därför behövs det åtgärder i form av till exempel skattelättnader eller kraftiga höjningar av dieselpriset för att påskynda omställningen, säger Hans-Åke Danielsson, pressansvarig på Scania.

Bolagets etanoldrivna lastbilar har tillverkats i ännu färre exemplar, knappt 50 i Sverige samt ett 20-tal i resten av världen. En förklaring är att det bara finns två offentliga tankstationer för drivmedlet ED95 i Sverige. Och båda tankstationerna ligger i Stockholm. ED95 är en speciell etanolblandning för dieselmotorer med 95 procent etanol och 5 procent tändförbättrare.





Volvo FM Methane Diesel

Volvo FM Methane Diesel är en lastbil som riktar sig till regionala transporter och på sikt för fjärrtrafik. Drivmedlet är gasen metan som är nedkyld till -140 grader celsius. Ämnet är då en vätska som förvaras i en termosliknande tank vid det jämförelsevis låga trycket 5–8 bar. Motorn är en vanlig dieselmotor som utrustats med gasinjektorer. Bilen kan köras på ren diesel om gasen tar slut.

Drivmedel: 75 procent flytande metangas (biogas/naturgas) och 25 procent diesel.
Räckvidd: 50 mil
Minskad energianvändning: 25 procent
Minskade koldioxidutsläpp: 70 procent (vid biogas)
Cylindervolym: 13 liter
Hästkrafter: 460
Vridmoment: 2 300 newtonmeter



Volvo FE Hybrid

Volvo FE Hybrid är lämplig för lokala transporter i stadsmiljö. Den är en så kallad parallellhybrid, vilket innebär att kraften från elmotorn och dieselmotorn kan användas samtidigt eller oberoende av varandra. När lastbilen körs med första växeln drivs fordonet bara av elmotorn. Vid högre växlar börjar dieselmotorn hjälpa till och tar sedan över helt vid högre hastigheter.

Drivmedel: diesel
Minskad energianvändning: 15-20 procent
Minskade koldioxidutsläpp: 15-20 procent
Cylindervolym: 7 liter
Hästkrafter: 300–340
Vridmoment: 1 160–1 300 newtonmeter (dieselmotorn) och 800 newtonmeter (elmotorn)



Volvo FH Bio DME

Volvo FH Bio DME kan köras i regionala transporter och på sikt i fjärrtrafik. Drivmedlet DME är en gas som övergår till vätska vid endast 5 bars tryck, hanteringen påminner om den för gasol. En vanlig dieselmotor kan köra på DME utan några stora tekniska justeringar. Förbränningen ger mycket låga utsläpp av partiklar, kväveoxider och klimatstörande koldioxid.

Drivmedel: dimetyleter, DME
Räckvidd: 40–100 mil
Minskade koldioxidutsläpp: 95 procent
Cylindervolym: liter 13
Hästkrafter: 440
Vridmoment: 2 200 newtonmeter



Scania P 270 Gas / P 305 Gas

Drivmedel: metangas (biogas/naturgas)
Räckvidd: 20 mil
Minskade koldioxidutsläpp: 90 procent med biogas, 50 procent med fordonsgas (blandning av biogas och naturgas)
Cylindervolym: 9,3 liter
Hästkrafter: 270 / 305
Vridmoment: 1 100 / 1 250 newtonmeter



Scania P 270 Ethanol

Drivmedel: ED95 (etanol)
Räckvidd: 70 mil
Minskade koldioxidutsläpp: Upp till 90 procent
Cylindervolym: 9,3 liter
Hästkrafter: 270
Vridmoment: 1 200 newtonmeter

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.