Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Klimatet sätter press på vägar och spårtrafiken

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Vägverket räknar med att klimatförändringarna och växthuseffekten kommer att öka kostnaderna för väghållning och underhåll med hundratals miljarder kronor, sade Ingemar Skogö på Maskinentreprenörernas stora infrastukturdag 1 februari i Stockholm.


-Älska bilen men hata bensinen.
Det var oppositionsledaren Mona Sahlins budskap på Maskinentreprenörernas infrastrukturdag fredagen 1 februari. Sahlin talade om den samhällsomställning som är nödvändig på grund av den pågående klimatkrisen.

-EU-kommissionen ställer stora men mycket rimliga krav på Sverige, sade hon men uttryckte samtidigt att hon såg optimistiskt på våra möjligheter att uppfylla radikalt skärpta krav på minskade utsläpp av koldioxid.

-Vi har redan visat att vi kan kombinera både ökad tillväxt i ekonomin med minskade utsläpp.

Den ytterligare skärpning i miljöpolitiken som  EU-kommisionen  kräver av Sverige är därför fullt realistisk och möjlig för oss att uppnå, mende Sahlin.

Hon citerade den socialdemokratin närstående miljödebattören Stefan Edman och byggde upp sina resonemang kring tre teman - bilen, bostaden och biffen.

Svenskarna har hittills varit vinnare i globaliseringsprocessen, betonade Sahlin.  Ett tecken på det är det faktum att en halv miljon svenskar reser till Thailand i år.

Men samtidigt som vi ska värna våra chanser att hävda oss i den globala konkurrensen genom stora satsningar på utbildning och forskning, där socildemokratin förordar samtidiga satsningar på såväl bredd som djup, varnar Sahlin för att vi står inför en omfattande omställning av våra livsvillkor.

Den rika delen av världen har orsakat klimatkrisen. Nu måste vi handla och ta vårt ansvar för alla de åtgärder som krävs för att häva krisen, menade Sahlin.

För vägtrafiken betyder det att ta ner oljeberoendet till låga nivåer. Transportsuystemen måste bli effektivare genom bättre logistiksystem. Vi måste utveckla  drivmedel som biogas, styra över mer av landsvägstrafiken till tåg.

När det gäller bostäder vill Sahlin se bättre stöd för att ställa om från  olja och elberoende till miljöalternativ. Miljonprogrammet ska gå i bräschen genom att halvera sin energiförbrukning, lovade hon.

Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö och Banverkets t f generaldirektör Björn Östlund, kunde bägge peka på den bistra verkligheten bortom dagens politiska visioner.

Vägeverket har årliga anslag på omkring 7 miljarder kronor samtidigt som de akuta behoven av underhåll och reparationer av vägnätet ligger på 18-20 miljarder kronor.

-Vi har ett vägnät som sammantaget kostat oss cirka tusen miljarder kronor att bygga upp. Någon procent av detta borde satsas på underhåll och reparation, menade vägverkets generaldirektör.

Banverkets Björn Östlund kunde för sin del redovisa att kapacitetstaket för järnvägstrafiken, både för gods och människor, hade slagit i taket.  Storstadstrafiken är överbelastad, andra delar på västkusten, Norrlandskusten och södra Sverige, är redan idag fullbelagda.

Utbyggnaden i Sverige tar många gånger längre tid än i exempelvis Danmark. Projekteringsstarten för Norra länken var samtidig med tunnelbanan i Köpenhamn. Men tunnelbanan invigdes för flera år sedan, ungefär samtidigt som byggstarten kom för Norra länken.

-Vi har i princip samma infrastruktur som för 20 år sedan, sade Banverkets Björn Östlund.

Både Banverket och Vägverket signalerar stora svårigheter att få tillräckligt med anslag för att klara redan beslutade infrastruktursatsningar.

Men redan på kort sikt kommer ekvationen att kompliceras ytterligare av klimatförändringen. Bara Vägverket räknar med att ändrade förhållande för nederbörd, markförhållande och annat göra att kostanderna för väghållningen behöver hundratals miljarder extra.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.