Hållbarhet
Krav och engagemang viktiga byggstenar för BIM:s framtid
Publicerad: 7 april 2016, 12:35
Mårten Lindström, konsult, och Olle Samuelson, vd för BIM Alliance. Foto: Anders Myrdal
Beställare av byggentreprenader som ställer höga krav är den viktigaste gruppen som driver BIM-utvecklingen framåt. Innovativa företag som ger uppdragsgivarna idéer med BIM som verktyg har också betydelse.
– Men det allra viktigaste för utvecklingen av BIM är att det inte får bli en IT-fråga, utan det krävs engagemang från chefer på alla nivåer, menar Mårten Lindström, seniorkonsult hos BIM Alliance, som är på Nordbygg för att sprida goda exempel av användandet av BIM.
Några av beställarna som, enligt honom ligger i framkanten är Trafikverket, Akademiska hus, Specialfastigheter och Fastighetsverket.
Enligt Olle Samuelson, vd för BIM Alliance är BIM en stor del av samhällets digitalisering och består av 10 procent teknik och 90 procent processer.
– De stora vinsterna med BIM ligger i förvaltningsskedet, det vill säga ordning och reda på till exempel en fastighet, vägar och järnvägssystem, menar Olle Samuelson.
Mårten Lindström konstaterar att projektsidan med konstruktörerna i spetsen i dag är de största användarna av BIM.
– Byggarna ligger lite längre fram än installatörerna, och som inom många andra områden har stora företag med mer resurser kommit längre än små företag med knappa resurser, berättar Mårten Lindström.
Han menar att mycket talar för att BIM i framtiden kommer vara en självklarhet för att spara pengar för många aktörer i byggbranschen.
– BIM är helt enkelt mer effektivt och rätt från början. Ett av branschens stora problem är att det läggs för mycket pengar på att rätta till fel. BIM minimerar spilltider och identifierar felsökning innan kostnaderna drar iväg, avslutar Mårten Lindström.
Anders Myrdal, frilansjournalist, red@byggindustrin.se