Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Lastbil med hybrid ger renare byggtransporter

Publicerad: 9 December 2010, 08:02

Volvo börjar serietillverka bränslesnåla och klimatanpassade lastbilar under 2011.


Volvo FE är vanlig vid lätta anläggningstransporter och kör även virke och andra material till husbyggen. Nästa år säljs den i hybridversion som använder 15-20 procent mindre diesel än med traditionell motor. Utsläppen av klimatgasen koldioxid sjunker med motsvarande siffra.

– Inom en tioårsperiod kommer det att sitta någon typ av hybridteknik i alla lastbilar vi tillverkar, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.

Hybridtekniken kompletterar förbränningsmotorn med en elmotor. Den kopplas in på drivlinan vid start och acceleration, de faser i körcykeln när dieselmotorn använder mest bränsle och släpper ut störst mängd miljö- och hälsoskadliga ämnen. När fordonet bromsar fungerar elmotorn som en generator och laddar då batteriet.

Resultatet är ett tystare fordon med lägre energianvändning och renare utsläpp. Tekniken gör störst nytta i bilar som stannar och startar ofta. Därför lanseras tekniken först i en Volvo FE, en lastbil byggd för distribution och körning i stadstrafik.

Planen är att lastbilen även ska säljas med plug in-teknik, det vill säga med större batterier som kan laddas när bilen står parkerad. Bilen får då ännu större inslag av eldrift och drar cirka 30 procent mindre diesel, jämfört med traditionell dieseldrift.

Det är Volvo FE för påbyggnader som ska säljas som plug in-hybrider. En sopbil har en avfallskomprimator som påbyggnad. Komprimatorn kan drivas med hybriddriftens drivlina eller med extra batterier.

Tekniken har testats under två år i just två sopbilar, vilka stannar och startar extremt många gånger under en körrunda. Bilarna körs i Stockholm och Göteborg, en har hybridteknik och den andra är en plug in-hybrid.

– Vanliga sopbilar står stilla med motorn på runt 70 procent av tiden. Med hybridteknik kan förbränningsmotorn stängas av, säger Lars Mårtensson.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.