Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Massabruk gör drivmedel till lastbilar

Publicerad: 19 Mars 2009, 11:48

Det svenska utvecklingsföretaget Chemrec ska år 2010 tillverka världens första klimatanpassade fordonsbränsle från förgasning. Drivmedlet DME kan tankas i anpassade dieselmotorer och ska testas av AB Volvo i en mindre lastbilsflotta.


– Vi har en marknadsmässigt konkurrenskraftig produkt. Särskilt om det får gröna stöd som till exempel befrielse från koldioxidskatt. Då är vi mycket lönsamma, säger Ingvar Landälv, teknisk chef på Chemrec.

Förgasning lyfts ofta fram som en av de mest lovande metoderna att framställa förnybart och klimatanpassade drivmedel för bilar. Tekniken går ut på att någon form av träråvara hettas upp och förgasas i en reaktor.

Av rågasen gör man syntesgas ur vilken en rad olika förnybara drivmedel kan tillverkas, till exempel metanol, syntetisk diesel eller DME, en förkortning av det gasformiga ämnet dimetyleter.

Processen är energieffektiv och producerar drivmedel som kan användas i både bensin- och dieselmotorer. Men diskussionen har stannat vid teoretiska beräkningar. Ännu har ingen byggt en fabrik som tillverkar drivmedel av biomassa med förgasning.

Därför blir det svenska företaget Chemrec sannolikt först i världen med att tillverka klimatanpassad DME, så kallad BioDME, med tekniken förgasning. Bolaget har testkört förgasningen sedan hösten 2005 vid pilotanläggningen i Piteå. Om ett år ska även tillverkningen av drivmedel vara igång.

– DME-syntesen ska vara klar andra kvartalet 2010. Vi ska producera fyra ton DME per dag, vilket motsvarar ungefär tre ton diesel, säger Ingvar Landälv.

Egenskaperna hos DME påminner om gasol. Med ett alternativt insprutningssystem kan DME användas i dagens dieselmotorer. Ämnet är en gas men övergår till vätska vid ett förhållandevis måttligt tryck. Därför ryms det mer drivmedel i tankarna på fordonet och körsträckan blir längre, jämfört med biogas.

Det gör fordonsbränslet intressant för lastbilar som kör längre sträckor. AB Volvo har gått in som delägare i Chemrecs pilotanläggning. En mindre flotta av 14 lastbilar ska köras på BioDME i Piteå, Stockholm, Göteborg och Växjö. Preem ska bygga de fyra tankställena.

Råvaran är svartlut, en energirik restprodukt som blir kvar när massabruken kokat fram cellulosan ur träflis. Svartluten bränns idag för att värma brukens processvatten.

Tanken är att massabruken istället kan köpa in biobränslen för att täcka värmebehovet. Då kan de bredda sin affärsverksamhet till produktion av både papper och drivmedel.

Om förgasningsanläggningar byggs vid alla Sveriges 23 massabruk kan DME-produktionen stå för runt en fjärdedel av landets behov av fordonsbränslen, enligt Chemrecs beräkningar. Finland skulle kunna ersätta 50 procent av drivmedelsbehovet.

– Vi tror att vi än så länge är ensamma i världen om att ha en trycksatt process där syntesgas görs av biomassa och efter rening kan användas för att tillverka ett grönt drivmedel, säger Ingvar Landälv.

Förgasningstekniken är flexibel. Valet av katalysatorer och annan teknik avgör om det blir DME, syntetisk diesel eller metanol av den förgasade biomassan. Att Chemrec valt DME beror på att energiutbytet är högt.

– Bioenergi som råvara leder till att anläggningarna blir små, jämfört med oljeraffinaderier. Det gör att investeringen per ton produkt blir hög. Därför är vår filosofi att maximera utbytet, säger Ingvar Landälv.

EU-projektet Renew har utvärderade Chemrecs teknik och ett antal andra projekt som ska tillverka drivmedel av biomassa. Bolaget har den process som kan tillverka förnybart fordonsbränsle billigast, runt 5 kronor per liter dieselekvivalent.

Chemrec mobiliserar nu för en introduktion på marknaden. Företaget har startat ett dotterbolag i USA, öppnat ett kontor i Chicago och anställt en ny amerikansk koncernchef som ska fokusera speciellt på den nordamerikanska marknaden.

En nackdel med drivmedlet DME är att det är en gas vid normalt atmosfärstryck. Det gör infrastrukturen dyrare och mer komplicerad än om man tillverkat syntetisk diesel, som kan tankas i dagens dieselfordon och distribueras i tankställenas befintliga system.

Att tillverka syntetisk diesel skulle därför ha många praktiska fördelar. Men enligt Ingvar Landälv tappar man då 30 – 40 procent av det möjliga energiutbytet från råvaran.

– Vi tycker att det är bättre att bearbeta fordonsindustrin att anpassa fordonen till de mest lovande drivmedlen än att gå i oljebolagens ledband. För då blir det bara syntetisk bensin och diesel som är dyrare och ger sämre energieffektivitet, säger han.


Fakta

Svartlut är en blandning av lignin, vatten och pappersmassakemikalier. Lignin är det vedämne som blir över när pappersmassabruken kokat fram cellulosan ut träråvaran.

DME är en förkortning av dimetyleter. DME har liknande egenskaper som gasol. Det är gasformigt vid normalt tryck och en vätska vid 5 bars tryck medan gasol är en vätska vid 6 bars tryck. DME brinner med färglös låga, gasol brinner med blå låga. DME behöver också någon form av tillsats som smörjer motorn.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.