Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Naturvårdsverket kritiskt till Stockholmsförbindelser

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Båda förslagen till ny nord-sydliga vägförbindelse i Stockholmsområdet ger så höga utsläpp av koldioxid att Sverige inte uppnår sina miljökvalitetsmål. Det hävdar Naturvårdsverket som kräver att Vägverket med flera utreder alternativ som inte ger så höga höjningar.


För att avlasta Essingeleden och Stockholms innerstad planerar regionen för en ny vägförbindelse där två förslag vaskats fram, Förbifart Stockholm och Diagonal Ulvsunda. I och med dessa ökar koldioxidutsläppen med 130 000 respektive 140 000 ton - på topp av de 440 000 ton som koldioxidutsläppen förväntas öka med även utan vägutbyggnad, det så kallade Nollalternativet. Oacceptabelt, anser Naturvårdsverket i sitt yttrande över förslagen till Vägverket.

Nya utsläppsberäkningar har gjorts som visar på lika stora utsläpp med Förbifart Stockholm som med Nollalternativet. Naturvårdsverket sätter dock frågetecken för beräkningarna, bland annat för att de inte tagit hänsyn till att citytrafiken ökar i takt med framkomligheten när en förbifart avlastar de centrala gatorna, och för att inte elanvändningen i tunnlarna inkluderas.

Naturvårdsverket anser att för att nå nationella och EU:s klimatmål måste ett alternativ till. Verket säger därför i yttrandet att Vägverket, Banverket, Sika, Länsstyrelsen i Stockholms län och landstinget i samråd bör utreda ett sådant.

ELISABET NÄSLUND

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.