Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

NCC får patent på miljövänligare asfalt

Publicerad: 28 Juni 2010, 10:04

Lågenergiasfalten tillverkas vid lägre temperatur än vanlig asfalt. Det minskar energibehovet med 20 procent och ger 30 procent mindre koldioxidutsläpp.


NCC Roads har fått patent på tillverkningsmetoden för NCC Green Asphalt. Den egenutvecklade lågenergiasfalten tillverkas vid lägre temperatur än vanlig asfalt. Det minskar energibehovet med 20 procent och koldioxidutsläppen med 30 procent. Kvaliteten ska dock fortsätta vara densamma, uppger NCC i ett pressmeddelande.

NCC har utvecklat en ny produktionsmetod för att blanda stenmaterial, bindemedel och hantera bitumen. Nu är den patentskyddad.

– I Sverige produceras sju miljoner ton varmasfalt varje år. Det motsvarar en förbrukning på 50 miljoner liter eldningsolja och ger cirka 150 000 ton koldioxidutsläpp. Green Asphalt reducerar dessa utsläpp med 30 procent. Vi lade de första större beläggningarna 2008 men efterfrågan är redan stor, både bland våra kunder och asfaltsläggare, säger Per Murén, teknisk chef, NCC Roads.

Tillverkningstemperaturen har sänkts från 160 till 120 grader. Varje grad ger betydande miljövinster. Den lägre temperaturen har minskat energibehovet med 20 procent, men också förbättrat asfaltens kvalitet eftersom bituminet inte åldras lika fort som vid traditionell tillverkning.Dessutom förbättras arbetsmiljön både vid produktionen i fabriken och när asfalten läggs på vägen. Den lägre temperaturen ger mindre rök och lukt och lägre halt av skadliga ämnen i luften, skriver NCC.

Hittills har NCC Green Asphalt lagts i bland annat Borlänge, Gävle, Stockholm och Örebro. Men NCC Roads har redan förberett för ökad produktion och anpassat nio asfaltverk för metoden. Nu beläggs hela den nya sträckan av E4:an i Hudiksvall, 24 kilometer, med 120 000 ton grön asfalt.

– Vi tror på grön asfalt och valde den till E4:an för att få lägre utsläpp, bättre arbetsmiljö, mindre energiåtgång och längre livslängd. Det låter nästan för bra för att vara sant, men resultaten visar hittills att det stämmer, säger Mats Sandgren, beläggningsexpert på Trafikverket.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.