Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Nytt uppdrag för Svensk Byggtjänst: ”En nödvändighet för att få finansiering framöver”

Publicerad: 2 maj 2022, 01:00

Flera företag ber oss uttryckligen om hjälp, säger Kajsa Hessel, vd för Svensk Byggtjänst.

Foto: JULIANA_WIKLUND

Svensk Byggtjänst har fått ett nytt och historiskt direktiv av ägarna – hjälp branschen att ställa om till hållbart byggande.
– Sektorn är mitt i ett väldigt kunskapssprång och bristen på kunnande är stort. Flera företag ber oss uttryckligen om hjälp, säger Kajsa Hessel, vd för Svensk Byggtjänst.


Ämnen i artikeln:

Svensk ByggtjänstKajsa Hessel

I samband med Svensk Byggtjänst bolagsstämma förra veckan fastställde ägarna ett nytt direktiv som ger företaget ett tydligare och mer offensivt uppdrag med fokus på hållbart byggande och en ökande digitalisering i samhällsbyggarbranschen.

– Svensk Byggtjänst startades 1934 med uppdraget att sammanställa, sortera och förmedla den gemensamma kunskapen inom samhällsbyggnad. Bolaget ägs av branschen, samarbetar med branschen, och återinvesterar vinsten i utveckling för branschens bästa. Under åren har det sett lite olika ut, men direktivet – att bedriva utställningsverksamhet – har varit detsamma i snart 90 år. Sektorn är mitt i ett stort kunskapssprång och behovet av ett uppdaterat direktiv är helt nödvändigt, säger Kajsa Hessel, vd för Svensk Byggtjänst.

Läs även: Branschprofilerna som har mest makt kring hållbarhet i bygg- och fastighetssektorn

Sedan Kajsa Hessel tillträdde i rollen som vd för ett drygt år sedan har ett antal undersökningar genomförts, bland annat en intressentdialog som omfattade över 800 personer – där resultatet talar sitt tydliga språk.

– Hållbarhetsfrågan är en jätteutmaning för branschen och företagen ber uttryckligen om hjälp – hur och vad ska de göra? Styrelsen ser de här problemen i vardagen och hur behoven växer, fortsätter Kajsa Hessel.

I praktiken innebär det att Svensk Byggtjänst ska hållbarhetssäkra alla befintliga erbjudanden och nå ut till en bredare målgrupp.

– Idag har vi många arkitekter och tekniska konsulter bland våra kunder men vi behöver nå fler beslutsfattare, chefer och upphandlare – och mindre aktörer. Vi måste också sprida kunskap inom alla delar av hållbarhet. Miljöarbetet är redan i gång, men många saknar en plan för social hållbarhet.

Något som har blivit tydligt i kontakten med bank- och finansbranschen.

– De tycker att vi helt har missat de sociala frågorna, och säger att vi måste städa upp vår verksamhet. Att jobba hållbart när det kommer till till exempel arbetsvillkor och korruption i långa leverantörsled är det nödvändighet för att få finansiering framöver.

Anders Carlén

Chefredaktör

anders.carlen@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.