Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ombyggd lastbil ger klimatvänliga transporter

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Att bygga om sin redan inköpta lastbil till biogasdrift kan bli lösningen för de åkerier som vill minska sitt bidrag till växthuseffekten. Företaget Stadspartner i Linköping har börjat konvertera tunga lastbilar till så kallad "dual fuel", ett system som gör det möjligt att köra på både gas och diesel.


- Det här är det bästa tillgängliga alternativet på marknaden om man vill köra miljövänliga tunga transporter. Biogas är det renaste bränslet som finns på marknaden, säger Kenan Ulakovic, utvecklingschef för verksamhetsområdet biogaskonverterade fordon på Stadspartner.

Utbudet av andra miljöbilar fullkomligt exploderar. Nästa år kommer antalet modeller av personbilar som kan drivas med ett förnybart drivmedel att passera 100-strecket. Det finns dessutom 10 - 15 typer av lätta transportfordon att välja mellan. Men för tunga transporter är utbudet fortfarande extremt begränsat.

Stadspartner har hittills konverterar tre äldre lastbilar av en storlek som är lämplig för lokala transporter av till exempel byggmaterial, två Scania P94 och en P93. En rad åkerier, som Schenker och DHL, har visat intresse för konverteringen, enligt Kenan Ulakovic.

Stadspartner avvaktar dock tills alla avgastester är klara. Innan årsskiftet ska dessa vara gjorda, hoppas han.

- Vi räknar med att till exempel utsläppen av partiklar ska vara upp till 80 procent lägre och utsläppen av kväveoxider cirka 15 procent lägre än med dieseldrift, säger Kenan Ulakovic.

Biogas ger ungefär 50 - 90 procent lägre nettoutsläpp av koldioxid, beroende på hur gasproduktionen går till och vilken fordonstyp som använder den.

Idag finns bara en serieproducerad gasdriven lastbil på marknaden, Mercedes Econic. Men fordonet går bara på gas, vilket ger den en begränsad körsträcka.

Den blir också beroende av Sveriges begränsade nätverk av tankstationer för gas. Lastbilen kostar dessutom nästan en halv miljon kronor mer än den dieseldrivna versionen.

Att konvertera en dieseldriven lastbil hos Stadspartner kostar ungefär 190 000 kronor. Gasen ger fordonet en räckvidd på 20 mil vid stadstrafik och ytterligare 70 mil om den slår över till dieseldrift.

Ett åkeri som till största delen är verksamt lokalt i en region där utbudet av biogas är stort, till exempel Linköpingstrakten, har stora möjligheter att bara köra på förnybart drivmedel.

Stadspartner konverterar även lätta transportfordon, till exempel Renault Kangoo. Företaget är ett helägt dotterbolag till energibolaget Tekniska Verken i Linköping, som bland annat är en av Europas största producenter av biogas.

NICLAS KÖHLER

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.