Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Optimistiska svenskar i Frankfurt

Publicerad: 23 Mars 2011, 08:17

De globala energikraven gynnar svenskar på ISH-mässan. Byggindustrin var där.


ISH i Frankfurt är kanske den ledande mässan i världen när det gäller värme, ventilation, sanitet, va, miljö, energi, kyla och isolering. Mässan firade 50 år förra veckan och den enorma ytan i Frankfurt var fullbokad med drygt 2 300 utställare.
Och frågan är väl om mässan och vvs- och energibranschen någonsin haft så ljusa framtidsprognoser. De politiska kraven på energieffektivisering – där den globala byggsektorn svarar för 40 procent av energianvändningen – sätter kursen för hela branschen.

Sverige har ett gott renommé när det gäller energi- och klimatfrågor och svenska företag visade också upp en skaplig front på mässan.

– Katastrofen i Japan gör att vi genast ser en ökad misstro mot de fortsatta kärnkraftssatsningarna. Olika lösningar för återvinningsbar energi sätts ännu mer i fokus och det gynnar oss på Esbe, säger Karsten Pillukeit, chef för Esbes globala försäljning och marknadsföring.

Esbe tillverkar, utvecklar och marknadsför ventiler och ställdon för reglering av vätskeburna system. All utveckling och produktion sker i småländska Reftele. Totalt har bolaget drygt 200 anställda, inklusive sina dotterbolag ute i Europa, i dagsläget sex säljbolag.

– Tyskland är vår största marknad, följt av Sverige och Ryssland. Vi har en stor exportandel, säger Louise Söderlund på Esbe.

– Mässan är helt rätt för oss och vi marknadsför oss gärna med den gedigna svenska känslan. Att vi är svenskar gynnar oss.

– Det ser ut som om de stora europeiska marknaderna är på väg uppåt igen. Vi kanske får se en "jump start" om några månader. Det vi hör från kunderna just nu ger oss skäl att vara optimistiska, säger Karsten Pillukeit.

Värmepumpar är på tapeten igen och Nibe var givetvis på plats.

– Vi satsar oerhört mycket på produktutveckling och inte bara i Sverige. ISH-mässan är en viktig del och vi har ställt ut här i egen regi sedan 2001 och i princip kommer vi alltid med enbart nya produkter, säger Nibes exportchef Peter Cerny.

När det gäller värmepumpar är Sverige, Tyskland, Frankrike och Schweiz de tunga europeiska marknaderna och Nibe finns på plats på samtliga fyra marknader.

– Poängen är att det säljs fem till sex miljoner uppvärmningsenheter i Europa per år. Men av dessa är kanske endast 300 000 värmepumpar. Det finns en enorm potential och vi får också en väldig draghjälp av de europeiska energisparmålen. Detta är en politisk frontfråga. Sverige ligger generellt sett långt framme och det gynnar oss, säger Peter Cerny.

Frico har en lång historia när det gäller uppvärmning och inneklimat. Bolaget, ingenjörsfirman Friberg & Co, bildades i Göteborg redan 1932. Sedan 1995 ingår bolaget i svenska Systemair.

För Frico är de viktigaste marknaderna Skandinavien, Frankrike, Ryssland, Polen och även Nederländerna där Systemair nyligen förvärvade Aaldering Group, vilket innebär att man i ett nafs fick 80 procent av den holländska marknaden.

– För oss är det här den stora och viktiga mässan. Vi har haft en bra marknad i Sverige det senaste året och nu märks det att våra andra marknader håller på att återhämta sig. Ryssland är på gång, säger marknadschef Wibeke Mörch.

– Än så länge är vi ganska små i Tyskland, men det är en marknad där vi gärna vill växa, säger Wibeke Mörch.

En annan svensk på plats i Frankfurt var LK Armatur, som ingår som ett av fem bolag i LK Gruppen, har sitt säte i Skinnskatteberg och är marknadsledande i Sverige på beredararmaturer. Bolaget utvecklar och tillverkar ventiler och systemlösningar till olika typer av pannor och beredare.

– Vi ser Europa som en marknad. De tunga länderna för oss är Tyskland, Österrike, Frankrike, Polen och Ryssland. Dessutom håller vi på att ta oss in i Storbritannien och Irland, säger Magnus Eriksson, vd på LK Armatur.

– Vi rider mycket på omställningarna till förnyelsebar energi. Det här är en klar tillväxtmarknad. De politiska kraven ligger fast, oavsett hur konjunkturen ser ut. Men det gäller också att visa upp en produkt som håller måttet. Det är en klar fördel för oss att komma från Sverige. Vi var tidigt ute med värmepumpar, har en gedigen bas och det vet man ute i Europa, säger Magnus Eriksson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.