Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ramirent: "Alla maskinerna finns med elmotor"

Publicerad: 21 Oktober 2019, 04:00

Här pågår bygget av Solna United 2016. Då fylldes bränsletankarna med diesel med 50 procent förnybar råvara.

Foto: Elin Bennewitz

Att ersätta fossil diesel med biodrivmedelt HVO100 är en positiv åtgärd som kan genomföras redan i dag. Men framtidshoppet är elektrifierade byggarbetsplatser. Det vore möjligt i en nära framtid, men dålig framförhållning sätter käppar i hjulet, enligt Ramirent.


Erik Lindén, chef på Ramirents HSEQ-avdelning (hälsa, säkerhet, miljö, kvalitet), är mycket positiv till att HVO100 börjar dyka upp på byggarnas radar.

– Vi är positiva till att våra kunder tankar maskiner som de hyr av oss med HVO, förutsatt att vi haft en dialog om det. Det är en bra lösning som ger effekt här och nu, säger han.

Samtidigt vill han vara med och driva på utvecklingen av andra lösningar för att komma bort från förbränningsmotorer.

– I stort sett alla maskiner vi levererar finns att få med elmotor. De tyngre elmaskinerna är oftast lite dyrare som investering och en fullskalig omställning kräver förändrade beteenden, laddstruktur med mera. Men jag är övertygad om att elektrifiering är framtiden, säger han.

Erik Lindén, chef på Ramirents HSEQ-avdelning, vill vara med och driva på utvecklingen mot eldrivna byggen.

Han beskriver en moment 22-situation. Inte ens i pilotprojekt, där det finns inskrivet i upphandlingskriterierna att elektrifiering ska prioriteras, kan Ramirent leverera eldrivna maskiner, trots att de finns på marknaden. Problemet är att uthyrningsföretagen kommer in för sent i projektet. Det gör att de inte hinner köpa in nya eldrivna maskiner till specifika projekt, samtidigt vågar de inte investera i en dyr elmaskin utan att veta att det finns en efterfrågan.

– Tidig involvering är nyckeln om vi ska nå ända fram och kunna sätta upp den mest miljösmarta maskinparken för ett projekt. Vi måste veta att kunden tillsammans med oss är villig att göra de investeringar och anpassningar som en mer utbredd elektrifiering kräver, säger Erik Lindén.

Han berättar att frågan om elektrifiering ligger högt på agendan hos alla leverantörer som han har kontakt med.

– Tekniken för elektrifiering är kanske inte mogen för alla produkter, men det finns mycket mer på marknaden än det som utnyttjas på byggarbetsplatser i dag, säger Erik Lindén.

Leif Bergström, chef för produkter och underhåll på Cramo, tror att det kommer att vara en längre övergångsperiod då dieseldrivna och eldrivna maskiner samsas på byggarbetsplatserna.

Även Cramo räknar med att eldrivna maskiner blir allt vanligare.

– Då pratar vi inte små skruvdragare. Vi har redan eldrivna liftar och lastmaskiner. Man börjar med de mindre maskinerna och i takt med att batterierna blir bättre går man över till större och större eldrivna maskiner. Det är också något vi aktivt efterfrågar från våra leverantörer, säger Leif Bergström, chef för produkter och underhåll på Cramo .

Han tror att det kommer att vara en längre övergångsperiod då dieseldrivna och eldrivna maskiner samsas på byggarbetsplatserna. I den övergångsfasen kan HVO100 vara ett sätt att minska klimatpåverkan. Cramo har planer på att fatta ett beslut om att tanka alla sina maskiner med HVO100 i samband med uthyrningen.

– Vi håller på att utreda det. Vi arbetar aktivt för att samtliga av våra maskiner ska kunna köras på HVO. Ett frågetecken som vi inte rätat ut än rör våra äldre maskiner, det är inte säkert att de är godkända för HVO100 även om de nyare maskinerna är det, säger Leif Bergström.

Relaterade artiklar

Byt bränsle och kapa utsläppen

Så resonerar bilföretagen kring HVO

Vi listar de fossilfria bränslena på marknaden

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.