Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Renall blev fossilfria på ett par månader

Publicerad: 20 November 2019, 05:12

Anett Engelhoffer, driftledare på Renall, berättar att företaget hade en målsättning att bli fossilfria på tio år. Med hjälp av HVO100 gick det betydligt fortare.

Foto: Elin Bennewitz

Vid bygget av stadsdelen Ebbepark i Linköping finns en mobil tankstation som förser entreprenörerna med det fossilfria drivmedlet HVO100. För Renall är initiativet högst välkommet. De kör alla sina fordon på HVO100 sedan flera år tillbaka.


Renall klassar sig själva som ett miljöserviceföretag. De hanterar avfall, erbjuder mellanlagring av material och tillhandahåller miljökonsulter.

– Tanken på att vi skulle gå över till fossilfritt bränsle väcktes någon gång 2013–2014. Vi finns för att hjälpa våra kunder att ligga i framkant vad gäller avfall, återvinning och miljöfrågor. Därför beslutade vi att kartlägga vår egen verksamhet och såg att bränslet var en av de stora miljöbovarna, säger Anett Engelhoffer, driftledare på Renall.

I början av 2015 hade Renall slagit fast att de skulle vara fossilfria till 2025.

– Men det tog inte tio år. Det tog bara ett par månader. Så lång tid som det tar att teckna några nya avtal och dela ut nya tankkort till våra förare, säger Anett Engelhoffer.

Läs mer: Tankstation ska minska klimatutsläpp.

Enligt Energifabrikens beräkningar, Energifabriken är företaget som tillhandahåller bränslet till tanken i Ebbepark, sparade Renall drygt 2 500 ton koldioxid under 2018 genom att välja HVO100 i stället för vanlig diesel.

Merkostnaden för att fylla tanken med HVO100 tjänar Renall in många gånger om, enligt Anett Engelhoffer.

– Framför allt är ryktet om att vi är fossilfria värt jättemycket för oss. Det ger oss många nya kunder, säger hon.

En annan faktor är att eftersom HVO100 är renare än vanlig diesel så drar bilarna en aning mindre per mil. Dessutom upptäckte Renall en intressant kedjereaktion när de gick över till HVO100.

– I samband med att vi gick över till HVO100 gick bränsleförbrukningen också ner. Det handlar om att frågan kommer upp på dagordningen, alla blir medvetna om att det påverkar miljön, då kör man försiktigare och effektivare utan att direkt tänka på det, säger Anett Engelhoffer.

Läs mer: Hur hållbart är byggarnas intresse för HVO?

Hon är mycket positiv till tankstationen på Ebbepark.

– Vilken förebild det här är för resten av Sveriges byggarbetsplatser! Jag hoppas att fler hakar på, säger hon.

Enligt Anett Engelhoffer vinner Renall mycket tid tack vare att tanken finns på byggarbetsplatsen.

– Ofta är det kö in, och då kan vi passa på att tanka. Vi slipper att åka omvägar till en vanlig mack, säger hon.

Relaterade artiklar

Tankstation ska minska klimatutsläpp

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.