Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Seminarium om klimatsmart urbanisering

Publicerad: 6 juli 2010, 15:37

Skanska och Eon samarbetar för att bygga grönare städer.


I fjol passerades för första gången en viktig milstolpe i jordens utveckling när över hälften av jordens befolkning bodde i världens städer.

Urbaniseringen är vid sidan av klimatfrågan, miljö, energi och tillgången till rent vatten och en långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion. Hur dessa frågor är driver utvecklingen i svenska städer som Stockholm och Malmö likson investeringar och affärsmodeller i företag som Skanska och Eon var föremålet för tisdagens seminarium i Almedalen kring frågan "Hur vill ni ha er gröna hållbara stad?"

Skanska har på koncernnivå fastslagit tre budskap i dessa frågor med koncernchefen Johan Karlström som avsändare. "Vi har redan teknologin som behövs för att bygga grönt", "Vi gör det för att det är etiskt och moraliskt riktigt. Och för att det är en bra affär för våra kunder och för oss" och för det tredje – "Det är du (Skanska) som driver på utvecklingen. Vänta inte på internationella överenskommelser och nationella förordningar".

I Almedalen var det Skanska Sveriges vd Anders Danielsson som förtydligade hur Skanska tänker när de investerar egna medel i de projekt de bygger.

– Då rår vi över projektet långsiktigt och kan förverkliga dem enligt våra värderingar, sade Anders Danielsson.

– När vi enbart agerar som byggentreprenörer och bygger åt andra, inte minst offentliga beställare, gör de ofta andra prioriteringar.

För Skanska är det livscykelkostnader och miljö- och energimålen som styr idag, menar Anders Danielsson som sätter sin tilltro att lyftet för ett grönare stadsbyggande av nödvändighet måste vara kund- och efterfrågestyrt.

Där är inte utvecklingen ännu när det gäller Skanskas externa kunder där prislappen i själva byggögonblicket är direkt avgörande i många fall.

Under det välbesökta seminariet blev det diskussioner om lagen om offentlig upphandling och hur den fungerar i verkligheten.
– Det är inte Lou som är problemet utan hur upphandlarna väljer att tillämpa den, sade statssekreteraren vid finansdepartementet, Dan Ericsson.

I Malmö som upphandlade det stora projektet det nya kongress och konserthuset i våras, var det avgörande för Malmös del att det förutom estetik en och långsiktiga engagemanget i driften också värdesätter Skanskas miljöidéer för projektet, menade Malmös arkitekturintresserade kommunalråd, Ilmar Reepalu som drivit på stadens steg mot att bli grön sedan mer än tio år.

Skanska och energijätten Eon stod gemensamt för seminariet och fick en fråga om varför. Både Anders Danielsson och Eonchefen Anders Olsson ser denna typ av branschöverskridande samarbeten som naturliga i fortsättningen som ett led att förverkliga de större insatser som måste till för att klara miljö- och energimålen framöver. Expertkunskaperna finns spridda i olika typer av företag och redan idag handlar det om att samordna dem i enlighet med en övergripande idé om hur vi vill se våra städer utvecklas.

Kristina Alvendal, stadsbyggnadsborgarråd tryckte på frågan om vad vi vill sätta för spår i stadens profil till kommande generationer. Just nu pågår i Stockholm arbetet med att ta fram en arkitekturpolicy före första kvartalet 2011.

– Den ska inte vara en handbok i hur vi bygger utan mer som ett förhållingssätt till vad vi ska lämna över till kommande generationer, sade hon.

Detta fick Ilmar Reepalu att brista ut i poetiskta liknelser. Han kallade arkitektur för frusen musik och liknade staden vid en symfoni där varje nytt hus är en ny ton i verket och där tonsättaren kan blanda harmoniska toner med avsiktliga dissonanser för effektens skull.

Men staden måste fungera på alla plan, betonade han. Redan för tio år sedan fastslog Malmö i sin översiktsplan att den hållbara staden också har en social dimension, lika viktig som de gröna insatserna.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.