Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Hållbarhet

Sveavägen - grönt och bilfritt?

Publicerad: 5 juli 2013, 13:03

Växande storstäder - men hur löser vi trafik- och miljöproblemen? Detta var rubriken på ett seminarium i Almedalen på fredagen. På grund av ämnets enorma komplicitet hade arrangören Veidekke avsatt tre timmar mot det i Almedalen normala, 45 eller 60 minuter.


Veidekke presenterar sig som Skandinaviens fjärde största bygg-, angläggnings- och bostadsutvecklingsföretag (omsättning 20 miljarder NOK, 6 300 anställda).

 Stockholmsregionen växer för närvarande med ca 35 000 - 40 000 personer per år. För att säkerställa en bra och balanserad utveckling i hela regionen krävs oerhört stora investeringar i infrastrukturen. Detta konstaterande av Catharina Håkansson-Boman, biträdande förhandlingschef för 2013 års Stockholmsförhandling, blev utgångspunkt för en diskussion med flera nya idéer, förslag och även svindlande visioner.

Just nu äger en förhandling rum med bl a 26 kommuner i regionen. Frågorna gäller både transporter, bostäder och - inte oväntat - pengar. Före årsskiftet ska ett förslag lämnas till regeringen. I paketet ligger en kraftfull utbyggnad av tunnelbanan mellan åren 2016 och 2030 samt byggande av ca 75 000 nya bostäder.

 Kommunerna i Stockholmsregionen tycker att svenska staten ska bidra med 50 procent av kostnaderna. Enligt Håkansson-Bomans planer ska en del av finansieringen komma genom generell höjning av trängselskatten till 30 kronor samt avgiftsbeläggning av fyra broar i innerstaden. Detta skulle ge 6 -7 miljarder i bidrag till T-banebygget fram till 2030.

 Den idag bullrande och stinkande Sveavägen omvandlas till ett grönt promenadstråk, ända från Konserthuset  upp till Norrtull. Träd och grönska på Sveavägen. Inga privatbilar, inga motorcyklar, endast gångtrafik, en mängd cyklister och en och annan buss. Detta blir en av följderna av det förslag som presenterades av Rikard Dahlström, arbetschef på Veidekke Tunnel & bergrum.

 Enligt Dahlström/Veidekkes vision skall Stockholms gatuutrymme i stort sett rensas helt från bilar till 2030. Dahlström understryker att det inte är bara är trafiken som ska reduceras, även de parkerade, stillastående fordonen, ska bort från gatorna. De skall inrymmas i parkeringsrum under husen i Stockholm. Det rör sig om ca 35 000  privatbilar, som idag är parkerade på gatorna. Detta skall möjliggöra en helt ny stadsmiljö, med gräs och träd samt bekväma leder för både fotgängare och cyklister. (Seminarieledaren Lennart Weiss påpekade här att Dahlström dagen till ära hade gröna brallor på sig, vilket gav en liten applåd.)

 Mattias Lundberg, chef för trafikplaneringen i Stockholms stad, åstadkom vissa panikkänslor hos publiken genom att visa en karta över ett antal platser i Stockholm där biltrafiken i dagsläget ofta står stilla under 5 minuter. Om ingenting görs för att reducera flödet, så kommer dessa 5-minutersstopp på dessa ställen  att inom ett par år att öka till 19 minuter.....

 - Men allting är inte nattsvart, sade Matttias Lundberg. Innerstadstrafiken har faktiskt reducerats något de sista fem åren. Och cykeln är på väg! Än så länge används cykeln inte alls så mycket som i t ex Köpenhamn eller Malmö. Det innebär att det finns en utmärkt potential för cykelkulturens expansion. (Dahlberg själv cyklar 9 av 10 dagar till jobbet.)

 - Stockholm är framför allt en kollektivtrafik-stad i världsklass, sade Dahlberg. 40 procent av alla transporter sker med tunnelbana eller buss. Andelen kan och bör ökas ytterligare.

 Ekonomen Oliver Tavatt från tankesmedjan Urbanisma ansåg att behovet av Förbifarten överdrivits i debatten. Kolllektivtrafiken är betydligt viktigare än väggbyggena från alla synpunkter. En första åtgärd enligt Tavatt vore att göra om 4:ans busslinje till spårvagn.

 - Ja, varför tog man bort spårvagnen i Stockholm för 50 år sedan? frågade Jonas Nygren, kommunalråd (S) i Sundbyberg. Han pekade även på de ganska stora problem som det innebär att få de 26 kommunerna i Stockholm, med olika politiska ledningar, att samarbeta i infrastrukturfrågorna. För att komma framåt krävs överenskommelser mellan de två stora partierna.

 Instick från seminarieledaren Weiss: S plus M - det kanske är den nya järnaxeln inom svensk politik? Nickningar, viss munterhet och spridda applåder från publiken.

 Björn Hasselgren, doktorand vid KTH, avslutade sitt inlägg med något som var självklart för flera deltagare, men som är politiskt omöjligt under överskådlig tid. - Avskaffa hyresregleringen! I diskussionen om växande storstäder kan man aldrig någonsin komma ifrån denna fråga.

Gösta Grassman

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.