Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Swecos Vectura-synergier bättre än väntat

Publicerad: 14 Februari 2014, 10:32

Sweco ångar på efter förvärvet av Vectura. Från och med årsskiftet Vectura helt inkorporerat under Sweco Sveriges varumärke. "Integrationen av Vectura har gått bättre än vi trodde i våras. Synergierna har blivit större och kommit snabbare än väntat", säger koncernchef Tomas Carlsson som presenterade utfallet för fjärde kvartalet och helårsresultatet under fredagen.


Sweco omsatte 8,2 miljarder kronor (7,5) under 2013 och landade med ett rörelseresultat på 561 Mkr (682) och en marginal på 6,8 procent (9,1). Rörelseresultatet var 128 Mkr med en rörelsemarginal på 5,3 procent (9,6).

– Nu tyngs rörelseresultatet av integrationskostnader för Vectura och nedskrivningen av immateriella tillgångar i Österuopa. Men det underliggande resultatet är starkt. Det underliggande EBITA under fjärde kvartalet var 230 miljoner. Det är det näst bästa kvartalet någonsin för Sweco, säger Tomas Carlsson.

Marknadsbilden är ”stabilit varierad”. Den norska marknaden ser fortsatt stark ut, trots att bostadsmarknaden svajar en aning. Efterfrågan av Swecos tjänster på den svenska marknaden är fortsatt stabil. Nettomsättningen för helåret ökade med 16 procent i Sverige.

– Det går uppåt och det är tack vare Vectura i första hand. Vi ser rätt ljust på framtiden. Inte minst Trafikverkets investeringsplaner borgar för en god tillväxt under de närmaste åren, säger Tomas Carlsso.

Den finska marknaden ser fortsatt svag ut på industrisidan, men bygg ser inte alltför pjåkigt ut.

– De byggrelaterade tjänsterna på den finska marknaden går rätt bra, särskilt inom offentliga lokaler, skolor och sjukhus, säger Tomas Carlsson.

Sweco har i efterdyningarna av finanskrisen slagit ihop de ryska, öst- och centraeuropeiska verksamheterna till ett enda affärsområde – Sweco Centraleuropa. Här gör man en ompositionering från öst i riktning mot de centraleuropeiska marknaderna.

– Vi ser fortfarande en bra potential på de här marknaderna. Men vi har varit här i tio år utan att få så värst mycket tillbaka. Det behövdes en ny approach. Mer fokus på exempelvis Tjeckien och mindre på Ryssland. Samtidigt kan det vara värt att notera att 96 procent av våra affärer hämtas från de nordiska marknaderna, säger Tomas Carlsson.

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.