Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Tankar fossilfritt trots att drivmedlet inte är godkänt

Publicerad: 11 Maj 2016, 15:06

Bild 1/2  Erlandssons vd och koncernchef Markus Brink, längst till vänster, tillsammans med kolleger på Erlandssons Bygg.

Foto: Robert Dahlberg

Byggfirman Erlandsson Bygg är först i Sverige med att tanka lätta transportbilar och personbilar med det fossilfria drivmedlet miljödiesel HVO 100. Detta trots att det ännu inte godkänts för fordonstyperna, vilket i klartext betyder att om något fel uppstår på bilarna kopplat till drivmedlet kommer garantierna inte att gälla.


Ämnen i artikeln:

byggbilarfossilfrittdrivmedel

– Vi kan inte vänta längre på att HVO 100 ska bli godkänt som drivmedel där billeverantörernas garantier gäller. Om detta handlar om att ta en risk för miljöns skull är jag beredd att ta den risken, säger Erlandssons vd och koncernchef, Markus Brink.

Han konstaterar också att företagets agerande för att minska koldioxidutsläppen och bli fossilfria betyder att detta är extra intressant, både för Erlandsson Bygg och för hela byggbranschen.

– Det är fantastiskt att se hur ett enskilt företag går före och visar vägen för andra företag som vill köra sina transporter på miljövänliga bränslen. Det är den här typen av pionjärer vi behöver i näringslivet för att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta ska gå så snabbt som det krävs, säger Rickard Nordin, riksdagsledamot och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.

Han hoppas att detta initiativ kan pressa biltillverkare att snabbare godkänna sina motorer för rena biodrivmedel.

– Det är också viktigt att förslagen om bonus/malus-system även inkluderar bilar som drivs av den här typen av miljövänliga bränslen, inte bara elbilar. Alla klimatsmarta bränslen behövs för att klara den gröna omställningen, fortsätter Rickard Nordin.

Erlandsson Bygg har tagit beslutet att genomföra testerna tillsammans med Citroën. Byggfirman har också ett samarbete med Circle K (tidigare Statoil), vilket också är en viktig förutsättning för att testerna ska kunna genomföras.

– När vi testar av drivmedlet vill vi säkerställa prestandan och se hur bilen påverkas av det, berättar Markus Brink.

Företaget, som använder närmare 500 bilar i verksamheten, drog nyligen igång tester i Göteborg, där två lätta transportbilar drivs med HVO 100. Bägge bilarna är Citroën Berlingo, en ny modell med Euro 6 motor och en äldre bil med Euro 5 motor. Testet kommer snart att utökas till Stockholm med ytterligare en bil.

HVO 100 har hittills använts som drivmedel för bussar och tunga lastbilar men har ännu inte fått någon europeisk standard för lätta transportbilar och personbilar. En standard som bilbranschen väntar på att den ska bli verklighet.

– Om vårt agerande kan leda till att biltillverkarna godkänner bränslet har vi nått ett fantastiskt mål som jag kommer vara väldigt stolt över, menar Markus Brink.

HVO 100 i korthet

■ HVO 100 är ett fossilfritt drivmedel som tillverkas av rapsolja och slaktavfall. Drivmedlet är en kemisk kopia av diesel men med något lägre densitet. Likheten med diesel gör att drivmedlet kan användas i vanliga fordon som inte behöver specialbyggas för att anpassas till drivmedlet.
■ HVO betyder hydrerade vegetabiliska oljor och är en fossilfri diesel som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.
■ Det är en förnybar diesel som baseras på animaliska och vegetabiliska oljor, avfall och restprodukter.

Anders Myrdal, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.