Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Vax i asfalt ger lägre utsläpp av klimatgaser

Publicerad: 28 Januari 2009, 09:37

Genom att blanda vax i gjutasfalt kan man sänka temperaturen på den varma asfaltsmassan. Det ger lägre utsläpp av klimatgaser och en bättre arbetsmiljö för de som lägger asfalten, enligt NCC Roads.


– Två fältförsök är gjorda, ett i Huddinge och ett i Solna, berättar Niklas Andersson, entreprenadchef på Binab NCC Roads.

Gjutasfalt är vattentät och läggs till exempel på innegårdar, broar, parkeringsdäck och terrasser. När asfalten läggs ut har den en temperatur runt 230 grader. Temperaturen är så hög att asfaltmassan avger en rök av olika typer av kolväten.

Röken irriterar slemhinnorna och är ett arbetsmiljöproblem för asfaltläggarna, särskilt vid inomhusarbeten som i parkeringsgarage där arbetet kräver extra ventilation eller fläktar.

– Röken är irriterande och innehåller skadliga kolväten. Idag får man använda forcerad ventilation och friskluftsmasker, säger Niklas Andersson.

Vid tillverkningen av gjutasfalt används dessutom vanligtvis el, eldningsolja eller diesel. Energin används för att värma bindemedlet bitumen som blandas med krossat stenmaterial. Det går också åt gasol för att hålla asfaltmassan varm i arbetsmaskinerna.

Men genom att blanda in fyra procent asphaltan-vax i asfaltens polymerbitumen kan temperaturen på asfaltmassan sänkas med 20 - 30 grader. Det ger betydligt mindre hälsoskadlig rök.

Dessutom går det åt mindre energi vid tillverkningen och varmhållningen av asfaltmassan, vilket minskar utsläppen av koldioxid och påverkan på klimatet.

Den nya asfaltblandningen har utvecklats av Binab, en avdelning inom NCC Roads som är specialiserad på tätskikt och täta beläggningar som gjutasfalt, bitumenmattor och takduk.

Projektet har fått stöd från Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, och är ett samarbete med Gjutasfaltföreningen i Sverige, GAFS, och högskolan KTH.

Exakt hur mycket dyrare den nya blandningen blir är inte klart. Men å andra sidan sparar man pengar på minskad åtgång av energi. Att den nya asfalten är miljöpassad och mer energieffektiv är också starka drivkrafter. Så den nya asfalten kommer troligtvis ut i den dagliga produktionen, bedömer Niklas Andersson.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.