Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Volvo klimatanpassar alla lastbilsfabriker

Publicerad: 6 December 2010, 09:20

Energibesparing och förnybar energi gör fabrikerna nästan klimatneutrala.


Volvo Lastvagnar utvecklar motorerna i sina lastbilar så att de blir allt mer energieffektiva och kan drivas med förnybara drivmedel. Det som inte är lika känt är att företaget även klimatanpassar alla sina lastbilsfabriker i samtliga länder.

Först ut var anläggningen i belgiska Gent. Även fabrikerna i Göteborg och Umeå har minskat klimatutsläppen med nära 95 procent.

– Vi klimatkompenserar inte utan klimatanpassar. Vi minskar alltså de faktiska utsläppen på fabrikerna istället för att köpa oss fria genom att stödja projekt i andra länder, betonar Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.

År 2007 var lastbilsfabriken i Gent i Belgien klimatneutral, enligt bolaget, som skaffat egen produktion av förnybar energi.

– All energi vi använder innanför stängslet ska komma från förnybara källor, säger Lars Mårtensson.

Värmeproduktionen med fossil naturgas är utbytt mot en närvärmecentral för träpellets. Naturgasbrännarna har byggts om för vegetabilisk olja och kompletterar förbränningen av pellets kalla dagar.

Tre egna vindkraftverk på området står för halva behovet av el. Under de senaste två åren har de kompletterats med 5 000 kvadratmeter solceller på ett av hustaken. Resten är inköpt el från vattenkraft producerad av bolag anslutna till Alpenergy, ett europeiskt samarbete för förnybar energi.

För att uppnå sina klimatmål har Volvo Lastvagnar genomfört en rad åtgärder som minskat energianvändningen. En ny kontors- och lagerbyggnad på området uppfyller kraven för passivhus.

I fabriken har långa takfönster installerats över produktionslinjen. Ljusgatan minskar behovet av lampor och lysrör samt ger en behagligare arbetsmiljö. Men armaturer och lysrör byts också kontinuerligt ut mot energisnålare ljuskällor.

– Vi jobbar även med rutiner för att stänga av utrustningen när den inte används. Under finanskrisen upptäckte vi att vi använde en hel del energi trots att produktionen stod stilla, säger Lars Mårtensson.

Fabrikerna i Sverige har hittills nått nästan 95 procent förnybar energianvändning. Fabrikerna i både Göteborg och Umeå värms upp av fjärrvärme, som produceras med en hög andel biobränslen.

Bolaget har också fått tillstånd att bygga tre egna vindkraftverk i Göteborg, fast inte på fabriksområdet utan i hamnen i Arendal. Om de byggs blir det ett samarbete med Göteborg Energi.

– I Sverige är tillståndsprocessen för vindkraft mycket trögare, säger Lars Mårtensson.

Idag är elen vattenkraft upphandlad från Vattenfall. Lastbilstillverkaren jobbar även i Sverige med att minska energianvändningen. En ny typ av färg som kan torkas i lägre temperaturer sänker energianvändningen i fabriken i Umeå, där man lackar hytter.

Klimatanpassningen stärker bolagets miljöprofil. Men det är också en strategisk investering som tillåtits längre återbetalningstid. Företaget räknar med stigande energipriser men delar av investeringarna har betalat sig redan idag.

– Vår del av investeringen i Belgien betalade sig på ett år och idag har vi ett lägre energipris.

Men då betalade det belgiska energibolaget Electrabel större delen av de 100 miljoner kronor som pelletspannan, vindkraftverken och solcellerna kostade.


Fakta: Volvo Lastvagnars energiproduktion i Gent
- 3 vindkraftverk på vardera 2 MW
- Närvärmeverk för träpellets 5 MW
- 5 000 kvm solceller 0,53 MW

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.