Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ytterdörrar bättre på att stänga ute kylan

Publicerad: 12 Mars 2008, 14:32

Ytterdörrar har blivit bättre på att värmeisolera. Men det är stora skillnader mellan olika tillverkare. Och några dörrar släpper dessutom igenom regnvatten, visar en ny test som Energimyndigheten har gjort.


Testet omfattar nio stycken målade standarddörrar med trästomme och ett litet fönster inklusive karm. Dörrarnas värmeisolerande förmåga, U-värdet, har blivit bättre sedan myndighetens förra test år 2004.

Men isoleringen skiljer sig kraftigt mellan olika fabrikat, från U-värdet 0,8 till 1,5. Det innebär att dörren med det lägsta värdet är nästan är dubbelt så bra på att hålla kvar värmen inomhus. U-värdet i testet omfattar hela konstruktionen med dörr och karm.

Ett hushåll kan spara cirka 200 kilowattimmar per år i södra Sverige och cirka 370 kilowattimmar per år i norra Sverige genom att byta ut sin gamla ytterdörr mot en ny energieffektiv modell. Det innebär en besparing på 250 respektive 460 kronor, enligt Energimyndigheten.

– Det är glädjande att de vanligaste modellerna av ytterdörrar på marknaden har blivit mer energieffektiva. Vårt mål är att testerna ska fungera som en sporre både för produktutvecklingen och som information till konsument, säger Anita Aspegren, enhetschef vid Energimyndighetens testlab i ett pressmeddelande.

Lufttäthet och regntäthet är andra viktiga egenskaper som testats. På fyra av de testade dörrarna läcker regnvattnet in. Tre av dörrarna klarar inte testet för lufttäthet vid minus 15 grader Celsius. En klarar inte ens testet vid plus 18 grader.

Fakta om U-värdet
U-värdet visar dörrens isoleringsförmåga, hur mycket värmeeffekt uttryckt i watt som passerar per kvadratmeter dörr när temperaturskillnaden är en grad mellan ute och inne.

NICLAS KÖHLER

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.