Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbarhet

Ytterdörrarna har blivit energieffektivare - men har ändå brister

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:44

Energimyndigheten har låtit sitt testlabb granska nio stycken ytterdörrar av olika fabrikat. Det visar sig att värmeisoleringsförmågan förbättrats, men att flera av dörrarna läcker in regnvatten och har undermålig lufttäthet.


Ett hushåll kan spara 200 kilowattimmar per år i södra Sverige och 370 kilowattimmar per år i norr på att byta ut den gamla ytterdörren mot en mer energieffektiv. På detta  skulle den sydsvenska familjen spara 250 kronor om året och Norrlandsfamiljen 460 kronor. När Energimyndigheten testade nio olika dörrar kom de fram till att U-värdet, det vill säga värmeisoleringsförmågan, förbättrats i nya dörrar jämfört med testerna år 2004.

- Tillverkarna verkar ha tagit till sig av tidigare testresultat och ansträngt sig för att höja kvaliteten, men testet visar även att det är viktigt att jämföra andra egenskaper än U-värdet. Vårt mål är ju att testerna ska fungera som en sporre både för produktutvecklingen och som information till konsument, säger Anita Aspegren, enhetschef vid Energimyndighetens Testlab.

Testet omfattade målade standarddörrar med trästomme och ett litet fönster. Spannet i testresultat mellan de nio fabrikanterna var stort i och med att U-värdet låg mellan 0,8 och 1,5. Det innebär att den bästa dörren isolerade dubbelt så bra som den sämsta. Fyra av de testade dörrarna visade sig läcka in regnvatten och tre av dem klarade inte testet för lufttäthet vid minus 15 grader.

Bäst U-värde hade en dörr från Ekstrand & Son AB. Sämsta U-värdet fick Snickar-Per AB. Dörren med det bästa U-värdet från Ekstrand & Son AB klarade dock lufttäthetstestet ens när det var 18 grader varmt utomhus. Även regntätheten underkändes.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.