Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Branschen tyckte till om Trafikverkets planförslag

Publicerad: 7 September 2017, 08:04

Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket, berättade om myndighetens förslag till infrastrukturplan.

Foto: Anders Siljevall

Bättre förutsättningar att delta i offentlig upphandling och mer fokus på vägunderhållet. Det var branschens medskick under ett frukostseminarium i Sveriges Byggindustriers regi om den nya infrastrukturplanen.


Nyligen överlämnade Trafikverket sitt förslag på ny infrastrukturplan för perioden 2018-2029. Detta var huvudämnet för Sveriges Byggindustriers seminarium på onsdagen. Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket, inledde med att berätta om myndighetens uppdrag.

– Det här är första gången som vi har fått uppdraget att ta hänsyn till bostadsplanering i infrastrukturplanen. Här saknar vi verktyg, men har samverkat med Boverket och pinpointat de objekt som verkligen ger effekt. Jag tror att vi framöver behöver jobbba närmare kommunerna kopplat till detaljplanerna för att få så stor nytta som möjligt, berättade Stefan Engdahl.

Klimatvänliga åtgärder finns också med i planen, men Stefan Engdahl poängterade att infrastrukturplaneringen inte kan lösa allt.

– Vi ser det fullt möjligt att nå klimatmålen om vi kombinerar fysisk planering med styrmedel, som bonus-malussystem till exempel.

Nytillträdde infrastrukturministern Tomas Eneroth fanns också på plats.

– Trafikverket har levererat ett gediget material. Jag kommer att ägna en stor del av det kommande halvåret med att åka runt och samla in synpunkter. Jag tänker inte stå här och recensera Trafikverkets underlag, det är delvis av respekt för er, för jag vill höra era synpunkter, förklarade Tomas Eneroth och tilltalade byggbranschens representanter i rummet.

– Kom med synpunkter och med smarta idéer. Hur löser vi kompetensbristen med sjyssta villkor i behåll? Jag tänker sträcka ut handen till oppositionen också för vi behöver en bred förankring i den här typen av långsiktiga frågor. Att spelplanen ändras efter ett regeringsskifte är inte hållbart, fortsatte han.

En panel bestående av Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne, Svante Hagman, affärsområdeschef för NCC Infrastructure och Tobias Andersson, vd för Sveab, gav sin syn på infrastrukturplanen.

–För mig är det glädjande med ökade anslag. Men vi måste komma åt kompetensbristen. Om vi inte får in arbetskraft kanske inte de 622 miljarderna räcker till. En annan viktig fråga är entreprenadformerna i upphandlingarna. Det är viktigt att ge förutsättningar för att så många som möjligt kan vara med och tävla om de här miljarderna, menade Tobias Andersson.

Carin Stoeckman var inne på samma spår.

– Säkerställ att fler kan vara med och lämna anbud, sa hon och ifrågasatte övervikten av järnväg i planförslaget.

– Ska vi bygga bostäder och utveckla tillväxtområden krävs ett stabilt regionalt vägnät.

Höghastighetsjärnvägen kan inte snuttifieras, menade Svante Hagman:

– Man måste finna sätt att bygga mer sammanhållet. Ur ett regionalt sammanhang betyder satsningarna väldigt mycket, men ger en etappvis utbyggnad den tänkta effekten nationellt?

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.