Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Brittisk byggbjässe på spåret

Publicerad: 21 April 2010, 10:04

Balfour Beatty är med en omsättning på 119 miljarder kronor och 55 000 anställda ett av världens största byggföretag. Bolaget är sedan några år tillbaka stabilt etablerat i Sverige - men inte som traditionell byggare utan som installationsentreprenör och kraftförsörjare inom järnvägssfären.


– Inom fem år har vi fördubblat vår omsättning i Sverige. Med den marknadstillväxt vi ser i dag så är det enda hotet bristande tillgång på utbildad arbetskraft, säger Magnus Jonasson, vd på Balfour Beatty Rail.

I dag omsätter koncernen 1,2 miljarder kronor i Norden, varav drygt 900 Mkr i Sverige.

Men expansionsplanerna är än så länge begränsade till nyproduktion och drift/underhåll av järnvägsnätets installationer. Det finns inga planer på att konkurrera med de rena anläggningsentreprenörerna på den svenska marknaden.

– I dagsläget ser vi ingen poäng att försöka kriga med Skanska, NCC och de andra. Vi vill växa inom järnvägssegmentet. När det gäller stora entreprenader så är Banverket vår kund i 95 procent av fallen och de tenderar att lägga sin upphandling i två hinkar; en för mark- och anläggning och en för installationspaketet. Det passar oss utmärkt. Byggarna lägger det fasta lagret på plats och sedan kommer vi, säger Magnus Jonasson.

Balfour Beatty har en lång historia med elektricitet som en röd tråd. Bolaget startade 1909 när ingenjören George Balfour och ekonomen Andrew Beatty såg potentialen med att bygga elektrifierade spårvagnar på den brittiska marknaden. Sedan dess har det rullat på.

I dag omsätter koncernen 119 miljarder kronor, har en orderstock på 162 miljarder, 55 000 anställda och är noterat på Londonbörsen.

Verksamheten står på fyra ben – husbyggnad (svarar för mer än hälften av omsättningen), anläggning, järnväg samt koncessioner/OPS – Balfour driver bland annat två flygplatser, diverse brittiska skolor, sjukhus, fängelser och är kanske Skanskas huvudkonkurrent inom OPS på den brittiska marknaden.

– Vi är störst i Storbritannien. Det som framför allt har slagit mig sedan jag kom till koncernen för tre år sedan det oerhört starkt uttalade säkerhetstänkandet. Ambitionen om olycksbefriade arbetsplatser känns konkret och genomsyrar hela organisationen från toppen till golvet, säger Magnus Jonasson.

För fem år sedan hämtade koncernen 85 procent av sina intäkter från den brittiska marknaden, 10 procent från den amerikanska och 5 procent från resten av världen.
Det här håller på att ändra sig. Bolaget har växt i taket på den brittiska marknaden. År 2007 köpte Balfour husentreprenadrörelsen av amerikanska Centex, landets största bostadsproducent, för att ytterligare förstärka den amerikanska expansionen och i fjol förvärvades den amerikanska bygg- och anläggningskonsulten Parsons Brinckerhoff.

"Parsons Brinckerhoff är vår entrébiljett till resten av världen", kommenterade Balfour Beattys koncernledning affären när den tillkännagavs.
Via en serie förvärva (bland annat segmentet fasta installationer av Adtranz år 2000, Saabssignal- och televerksamhet och Carillion Rails svenska och danska verksamheter) landade koncernen på allvar i Sverige. År 2000, med köpet avAdtranz Fixed Installation, blev Adtranz Bandivision med rötter i Asea/ABB Balfour Beatty Rail AB.

Balfour Beatty har fyra affärsområden på den svenska marknaden: Stora entreprenader, kraftförsörjning, drift och underhåll och signal/tele. På kraftförsörjningssidan har man sin traditionella affär. Signal/tele handlar om tillverkning av signalkiosker och montage i fält samt en del projektering.

De två volymbitarna är entreprenader och drift/underhåll inom "Best", det vill säga bana, elektricitet, signal och tele.

– Ibland får vi totalentreprenader, men det vanligaste är fortfarande någon typ av utförandeentreprenad, säger Magnus Jonasson.

När det gäller entreprenadprojekt rider Balfour just nu på den allmänt gynnsamma svenska anläggningsvågen. Just nu pågår arbetena med Ådalsbanan, man har uppdrag vid Mälarbanan i Stockholm, är med i slutfasen av Citytunneln i Malmö, har tidigare svarat för ungefär hälften av volymerna för spår, installationer och elförsörjning till Botniabanan. Man har precis startat dubbelspårutbyggnaden vid Trollhättan och börjar göra sig reda för anbud på Haparandabanan.

– Det finns mycket på gång i den nära framtiden och jag är också ganska övertygad om att vi kommer att få se en höghastighetssatsning. Jag vet att Trafikverkets nytillträdde generaldirektör Gunnar Malm varit positiv tidigare och hoppas att regeringen går på samma linje, säger Magnus Jonasson.

– Sverige behöver det här, som industrination och ur ett miljöperspektiv. Nya snabba tågbanor för persontrafiken öppnar också för effektivare och grönare godstrafik på de gamla, befintliga näten.

Magnus Jonasson tror alltså på nya höghastighetståg, däremot är han tveksam till OPS-liknande lösningar (offetlig-privat samverkan) à la Arlandabanan.

– Jag har svårt att se det i Norden, trots att vi själva på koncernnivå är en stor internationell OPS-aktör. När det gäller snabba tåglösningar i Sverige och i övriga Norden så lär grundplåten komma från ett sammanflätat finansieringspaket från EU, svenska staten och berörda landsting och kommuner. Jag tror knappast vi får se några direkta privata pengar.

Det andra stora verksamhetsbenet i Sverige är drift och underhåll. Balfour Beatty har redan en välfylld orderbok. I dagslägget löper kontrakt på ungefär en miljard kronor och bolagets marknadsandel ligger 16-17 procent. Det placerar Balfour Beatty som tvåa efter statliga Infranord AB, före detta Banverket Produktion

– Det är en jätteutmaning. Vi har bland annat hela Västra Götaland och utan att överdriva kan jag säga att vi är den nordiska aktör som har den största bredden. Vi vill vara en "one shop stop" och kundens förstahandsval, säger Magnus Jonasson.

– När jag började här 2007 upplevde jag marknaden som rätt svår och tragglig. Banverket Produktion, vår huvudkonkurrent, var del av en myndighet. Men sedan bildandet av Infranord så är spelplanen betydligt bättre. Nu ser vi konkurrens mellan likvärdiga aktörer på ett helt annat sätt än tidigare, säger Magnus Jonasson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.