Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

Byggarna klarar vintern bättre

Publicerad: 24 januari 2011, 14:56

Efter fjolårets stränga byggvinter är företagen bättre förberedda – även i södra Sverige.


Det här är den andra tuffa vintern på raken och förra året kyla och snömängd i södra och mellersta Sverige fick effekt på resultaten hos de börsnoterade byggföretagen.

– Vi lärde oss en hel del förra vintern, säger Thomas Lidberg, chef för NCC Infra.

– Det var ett uppvaknande för hela branschen: Det kan faktiskt bli vinter även i södra Sverige. Nu har vi haft en annan beredskap och konkret har det inneburit att vi har projekt som rullar på enligt plan och att vi har andra projekt som vi temporärt stängt ner, säger Thomas Lidberg.

På anläggningssidan hos NCC har det exempelvis inneburit att betongarbetena med Väg 50 (Mjölby-Motala), som är inne i ett startskede, har rullat på enligt plan och här ökar aktiviteten successivt när våren kommer. Tvärleden Markaryd-Osby, som är inne i slutskedet, har man stängt tills vidare. På Västkusten rullar det på enligt plan och på nybygget av E4:an Enånger-Hudiksvall pågår betongarbeten med en bro och i övrigt ligger det nere.

Så här skrev Peabs koncernchef Mats Paulsson i fjolårets första kvartalsrapport:
"Första kvartalet är säsongsmässigt Peabs svagaste kvartal, oavsett konjunktur. Därutöver har den ovanligt stränga vintern påverkat produktionsvolym och resultat negativt jämfört med föregående år."

Just nu, inför nästa rapport, släpper inte Peab några siffror om hur den här vintern sett ut.

– Generellt sett så är det givetvis hämmande för verksamhet med stränga vintrar, men det är ju lika för alla, säger Peabs informationschef, Gösta Sjöström.

– De här två tuffa vintrarna föregicks av ett tiotal milda och delvis snöfria vintrar vilket gav oss goda startsträckor för beläggnings- och anläggningsarbeten. Frågan är vad som är normalt och vad vi ska planera för, säger Gösta Sjöström.

Vintern kostar i form av förseningar och med minskad produktivitet genom galopperande arbetstimmar som går till snöskottning. Men att det blir vinter och att den kan bli hård ligger i planeringsförutsättningarna och är något som företagen tar höjd för.

– Det här är ungefär vad vi har förväntat oss, säger Per-Lennart Berg, presstalesman på Skanska.

– Om vintern blir lång, och det vet vi ju inte ännu, så påverkas tidplanerna framför allt när det gäller asfalt, beläggning och anläggning. Förra vintern blev inte så farlig. Mycket av det vi tappade under första kvartalet tog vi igen under det andra. Sett på helåret var effekten liten.

Hos Sveriges Byggindustriers, BI:s, regionkontor har man inte fått några indikationer på några dramatiska problem förorsakade av kylan och snön – inte ens i södra Sverige.

– Livet har inte stannat upp, men det är inte positivt. För företagen kostar det tid och pengar och det är klart att uppvärmningskostnaderna går upp om vi ligger på minus 15 grader, säger Ingemar Legrell, regionchef BI Syd.

– Det kanske blir en veckas förlängning här och där. Vissa projekt är givetvis mer känsliga, projekt där en liten fördröjning kan ge en hel del extrakostnader. Å andra sidan så undrar ju mina norrländska kollegor vad vi gnäller över. Vi har ju en skaplig konjunktur i princip i hela södra Sverige.

Staffan Sjömark, chef BI Östersund:
– En del projekt har fått ställa in några dagar här och där, men det är inget onormalt för oss. Men visst det är tufft för dem som sysslar med vattenkraftprojekt och en del av bostadsprojekten när det blir 28-29 minusgrader. Företagen beräknar och planerar för vintern och jag antar att de flesta lyckats ta höjd.
– Jag vet om ett bostadsprojekt där entreprenören vill ha en tvåveckors förlängning för att kunna gjuta stommen. Det är viktigt för entreprenören att ta denna typ av frågor snabbt och direkt med beställaren och inte gå och vänta, säger Staffan Sjömark.

Priset för förra vintern
NCC. Förra året visade NCC:s affärsområde Roads rörelseförlust för första kvartalet på 515 miljoner kronor (minus 412 ett år tidigare). Försämringen med över 100 miljoner kronor förklarades med "den stränga vintern som påverkat resultatet i framförallt Danmark, Norge och sydvästra Sverige."

– Roads har alltid sin sämsta säsong under första kvartalet. I fjol var det sämre än vanligt. I övrigt slår vinterkylan väldigt olika. Varje enskilt projekt har sina förutsättningar och bilden skiljer sig mellan olika regioner i landet. I Norrland är en sådan här vinter snarast något man räknar med, säger NCC:s pressansvarige Magnus Jonsson.

Peab. För det första kvartalet 2010 visade Peab ett rörelseresultat på 107 miljoner kronor vilket innebar ett tapp på nästan 100 miljoner kronor jämfört med året dessförinnan, något som till stor del förklarades av "den osedvanligt stränga vintern". Å andra sidan hämtade bolaget in en hel del under det andra kvartalet.

Skanska. Skanskas rörelseresultat i byggverksamhet sjönk till 558 miljoner kronor (726) under första kvartalet 2010. Ungefär 100 miljoner kronor av det tappet förklarades i rapporten med "den stränga vintern".

JM. Bostadsbyggaren JM förbättrade sitt resultat under första kvartalet förra året till 93 miljoner kronor (70), men skriver ändå i rapporten att den stränga vintern påverkat aktivitetsnivå och resultat negativt.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.