Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Konjunktur

De kollar godsets väg 2030

Publicerad: 15 februari 2011, 08:12

Rådslag ska reda ut var framtidens miljardinvesteringar på infrastruktur i Mälardalen ska satsas.


Infrastrukturen i Mälardalen ska byggas ut för hundratals miljarder kronor. Om 20 år väntas Mälardalen ha bortåt 4,5 miljoner invånare. Vad krävs för att klara godstransporterna då? Och hur kan dagens transporter bli effektivare? Nu försöker en grupp med omkring 60 företag och organisationer finna svar på de frågorna.

– Grundläggande är att skapa en dialog mellan näringslivet och de offentliga aktörerna, säger projektledaren Karin Eklund.

Hon är strateg på Trafikverket och leder projektet. Lisa Johnsson på WSP Analys och Strategi hjälper till, tillsammans med ett antal kolleger.

– Vi måste veta mer om näringslivets framtida behov av godstransporter, säger Karin Eklund.

I vinter har det hållits ett rådslag i Stockholm med syfte att skapa bättre samverkan kring godstransporterna i Mälardalen. Ett nytt rådslag för avstämning ska hållas den 27 april.

– Då hoppas vi att fler näringslivsaktörer har deltagit och varit drivande i arbetet. Vi vill också ha med byggföretag i rådslaget, säger Lisa Johnsson.

Karin Eklund och Lisa Johnsson vill ha information och synpunkter från alla som känner sig berörda.

– Tveka inte att höra av er till oss, säger Karin Eklund.

Deltagarna på rådslaget har fått ange vilka frågor de tycker är allra viktigast när det gäller framtidens godstransporter i Mälardalen. För detta har WSP och Karin Eklund skapat verktyget Godsometern.

– Distribution i storstad är en brännhet fråga. Hur ska vi klara citylogistiken på ett långsiktigt hållbart sätt? säger Karin Eklund.

Den allt dyrare marken i städerna leder till att logistikområden, terminaler och hamnar tendera att flytta allt längre bort.

– Men det är viktigt att spara några områden för logistikverksamheter i städerna för att minska transporterna, säger Karin Eklund.

Ett viktigt mål är att föra över gods från landsväg till järnväg och sjöfart. Men så mycket som 90 procent av allt gods i Sverige transporteras en sträcka som är kortare än 30 kilometer och då är det svårt för järnvägen att konkurrera med lastbilarna.

Rådslaget om godstransporterna i Mälardalen ingår i Satsa - Samverkan för effektivt transportsystem i Stockholmsregionen. Finansiärer är Trafikverket, Länsstyrelsen i Stockholms län, Mälardalsrådet, Stockholms stad, Sigtuna kommun och Södertälje kommun. Dessutom kommer pengar från EU.

Arbetsgrupp på tio personer
Projektet om effektiv transportlogistik leds av en arbetsgrupp bestående av:
* Karin Eklund, projektledare från Trafikverket
* Peter Huledal, Trafikverket
* Fredrik Jaresved, Swedavia
* Robert Örtegren, Länsstyrelsen Stockholm
* Lars Sundblad, Sigtuna kommun
* Lotten Herrman, Trafikverket
* Patrik Wirsenius, Södertälje kommun
* Johanna Salén, Stockholms Stad
* Maria Nimvik Stern, Mälardalsrådet
* Björn Karlsson, Trafikverket

Mälardalen växer snabbare
Mälardalen har sedan länge vuxit snabbare än övriga landet. Omkring 3,1 miljoner av Sveriges 9,4 miljoner invånare bor i Mälardalen i dag. År 2030 väntas befolkningen i Mälardalen ha vuxit till 4,5 miljoner.

Mellan 1870 och 2007 närapå fyrfaldigades Mälardalens befolkning, från
800 000 till 3 miljoner invånare. Under samma tid har Sveriges befolkning mer än fördubblats, från 4,2 till omkring 9 miljoner invånare. Mälardalens andel av landets befolkning har under den tiden ökat från en femtedel till en tredjedel.

Björn Dickson - bjorn@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.