Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Gröna Lund satsar mer än någonsin

Publicerad: 9 Maj 2011, 13:56

Nöjesfältet i Stockholm har rekordinvesterat inför den nya säsongen.


Sveriges äldsta tivoli, Gröna Lund från 1880-talet i Stockholm, har nyligen öppnat för säsongen. Under vintern och våren har parken satsat 85 miljoner kronor på en bergbana i trä, ett nytt spöktåg och en ny strandpromenad med trädäck.

Gröna Lund och dess ägare, nöjesparkskoncernen Parks & Resorts Skandinavien, hade ett bra år i fjol. Siffrorna för 2010 är inte ute ännu, men enligt koncernchefen Jan Roy hade man ett bra år och volymerna på Gröna Lund ökade med 5-6 procent.

– I år satsar vi mer än någonsin. Totalt sett har vi investerat 250 miljoner kronor i våra anläggningar inför den här säsongen, säger Jan Roy.

För Gröna Lunds del handlar det om investeringar för 85 miljoner kronor fördelade på två nygamla attraktioner:
Blå Tåget, tivolits klassiska spöktåg, är tillbaka i ny tappning. Blå Tåget lanserades på Gröna Lund redan 1935. En ny version kom 1982 och i vår lanseras den tredje generationen i en helt ny byggnad men den klassiska exteriören är återskapad. Investeringen här ligger på 25 miljoner kronor.

Twister, en ny berg- och dalabana i trä som integreras i flera andra attraktioner. Den korsar sin egen bana 24 gånger, Jetlines åtta gånger och Kvastens tre gånger. Toppfarten blir 61 kilometer i timmen och högsta punkt är drygt 15 meter. Investeringen här ligger på 60 miljoner kronor.

Tillverkare är amerikanska The Gravity Group.

– Vi har byggt hela vintern med en mix av svenska snickare och amerikanska bergbanespecialister. Det är spännande. Det blir första gången sedan 1965 som vi kan erbjuda en bergbana i trä, säger Gröna Lunds attraktionschef Peter Osbeck.

Under bygget av Twister, Gröna Lunds sjunde berg- och dalbana, har man även passat på att utforma en ny strandpromenad. Området längs vattnet har fått ett nytt trädäck och tematiserats med inspiration hämtad från amerikansk tivolimiljö från förra sekelskiftet.

Anna Karin Ljung, Ljungh Arkitekter, har ritat promenaden.
– Jag var med även vid den stora renoveringen av entrén och tivolimiljön för tre år sedan, då vi bland annat introducerade ett nytt färgprogram. Det är spännande att få chansen att jobba som tivoliarkitekt. Hantverkarna här är alltid "top of the line", säger Anna Karin Ljungh.

– Gröna Lund har dels en fast egen bygghytta av hög klass, dels handplockar vi duktiga hantverkare för säsongsmässiga insatser från hela Mälardalen. Jag får chansen att agera i den gamla arkitektrollen, som byggledare tillsammans med duktiga hantverkare. Det är väldigt stimulerande, säger Anna Karin Ljung.

Koncern med nöjesparker
Under 2009 omsatte nöjesparkskoncernen Parks & Resorts Skandinavien, som förutom Gröna Lund också äger Kolmården, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum, 790 miljoner kronor med en marginal på drygt 8 procent.

Gröna Lund sysselsätter ungefär 1 400 anställda, främst ungdomar, under en säsong och tar emot nästan 1,3 miljoner besökare per år. Tivolit omsätter drygt 400 miljoner kronor.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.