Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

"Jag har aldrig trott på superkonjunkturer"

Publicerad: 14 oktober 2008, 13:20

Det säger Olle Ehrlén, vd och koncernchef för NCC, med anledning av den turbulens som råder på världens börser.Att det går upp och ner är en del av vardagen, menar han, och därmed också en del av 20-årsjubilerande NCCs historia.


Nu viker konjunkturen. I USA talas om att den finansiella krisen är den kraftigaste sedan 1930-talets depression.

1988 när NCCs historia tar sin början var situationen en annan. Efter ett par magra år i början av 1980-talet täljde de svenska byggarna åter guld. Många bolag i branschen ville växa och det sena 1980-talet var också förvärvens och sammanslagningarnas era.

Det var så NCC blev till. Under dramatiska former, efter ett fientligt bud från Nordstjernan inkorporerades ABV i Jonsson-koncernen och slogs samman med koncernens bolag JCC. Sverige hade fått en ny byggjätte som kunde tävla med Skanska i storlek. Något som bland annat välkomnades av Byggnads.

Inledningsvis mötte sammanslagningen en hel del motstånd inom ABV . Ett extranummer av ABV:s personaltidning toppades av rubriken ”MASSIVT MOTSTÅND”. ”Det blir strid” ”Nordstjernan fel ägare” var andra rubriker i tidningen.

Olle Ehrlén beskriver övertagandet som en så kallad haj-bur, där det korsägande som fanns inom ABV löstes upp.
– Det blev en omstruktureringsprocess, där det fanns en del motstånd inom ABV. Det var människor som såg sin makt kringskuren som påböjade en liten kamp, berättar Olle Ehrlén.

Själv var han anställd i ABV vid tiden för fusionen.
– I Göteborg där jag var gick fusionen smärtfritt, där tog man tillvara kulturen från olika bolag, men jag vet att det blev en del tjuv- och rackarspel på andra håll. Men jag tycker att det var en väldigt väl genomförd fusion.

Idag vill Olle Ehrlén inte orda så mycket om vem som kommer från vilket bolag. Sedan den 15 oktober 1988, då det nya bolaget lanserades, är det NCC som gäller, som är ”den gemensamma själen”.

I det nya bolaget blev Olle Ehrlén, då 39 år gammal, avdelningschef med ansvar för ombyggnationer vilket det var högt tryck på. Då hade han inte den ringaste tanke på att han 20 år senare skulle sitta i Wasamuseets restaurant och blicka ut över huvudstaden, som vd och koncernchef för ett av de det största bolagen på den svenska marknaden.

Att det var högkonjunktur i branschen underlättade fusionen mellan JCC och ABV för 20 år sedan. Det fanns att göra. Och det var också vid den här tiden bolaget byggde några av de byggnader som kommit att bli kännetecknande för perioden och viktiga turistattraktioner – till exempel Globen och Vasamuseet i Stockholm.

Men tiderna förändras som bekant. Den 17 januari 1991 föll de första bomberna över Iraks huvudstad Bagdad. FN-alliansens ”Operation ökenstorm” hade inletts. En sidoeffekt av kriget i mellanöstern blev att den globala ekonomin kom i gungning.

1991-94 kom det stora raset för byggarna i Sverige. Lågkonjunktur i kombination med att regeringen tog bort subventioner på bostadsbyggande slog hårt. Konkurserna duggade tätt. Inom loppet av ett par-tre år halverades nästan hela branschen.
Av det knappa 20-talet börsnoterade byggföretagen från slutet av 1980-talet fanns bara fyra kvar; Skanska, JM, Peab och så NCC.

– Det var en jobbig tid. 1991 kom jag upp till Stockholm för ha ansvar för affärs- och tekniskutveckling, men det blev istället mycket fokus på nerdragningar. Det var väldigt tuffa tider med mycket diskussioner och rykten om företagen - kan de betala eller inte, säger Olle Ehrlén.

Vid mitten av 1990-talet började konjunkturen repa sig. Olle Ehrlén minns när vändpunkten kom, även om minnet sviker om den exakta tidpunkten. Men nog var det 1997. I december närmare bestämt. Då var han regionchef i Stockholm och satt tillsammans med sin controller och gick igenom ekonomin. Det var en enhet som hade gått mycket dåligt.

– Så plötsligt såg vi att det var plus några tusenlappar här och några där. Då noterade jag; ” nu har det börjat vända. Nu verkar alla överraskningar gå åt rätt håll”. Det kändes jävligt skönt!

Själv hade Olle Ehrlén en vision om att NCC skulle vara en av de två största byggföretagen i Stockholm.

¬– Prat, tyckte folk, men efter fusionen med Siab årsskiftet 1997/98, så var vi det. Härlig känsla när det känns att allt går åt rätt håll.

Så började strålande tider. NCC skulle expandera och från mitten av 1990-talet köptes det ena större byggföretaget efter det andra i våra grannländer. Bland annat Rasmussen & Schiötz i Danmark, Finska Puolimatka och Eeg Henriksen i Norge.

– Det var en medveten offensiv. Vi skulle bli internationella, växa i Norden och ha mer fokus på produkten än på geografin, berättar Olle Ehrlén.

Bolaget byggde också upp ett rejält fastighetsbestånd åren kring millennieskiftet.

– Vi var stora och vackra med en väldigt tung balansräkning.

Det var inte så populärt hos ägarna. När Alf Göransson tillträdde som vd 2001, hade konjunkturen åter svängt, och det blev hans uppgift att banta och fokusera verksamheten och öka lönsamheten. Olle Ehrlén säger sig fortsätta trimma organisationen. Det handlar om industrialisering, om logistik, om tekniska plattformar och planering och projektering – allt för att sänka kostnaderna.

När NCCs koncernchef ser tillbaka på hur branschen har utvecklats under de 35 år han varit verksam ser han ett par tydliga trender.

– Vi har blivit mer marknadsmässiga sedan de statliga subventionerna försvann.

Miljöfrågorna, som seglade upp på allvar för tre år sedan, har blivit en av de viktigaste för branschen som helhet.

– De fanns inte på agendan för 20 år sedan.

Mångfalds- och etikfrågorna har successivt gjort insteg även bland de av tradition homogena och stundtals råbarkade byggarna.

– De mjuka delarna har blivit mer utvecklade. Idag verkar det nästan konstigt att vi har ett kvinnligt nätverk, Stella, på NCC. Men för tio år sedan när det inrättades var det en viktig signal.

Idag är över 30 procent av NCCs anställda tjänstemän under 35 år kvinnor. Men mångfald är mer än en könsfråga. Det handlar även om ha ett klimat som välkomnar personer med olika sexuell läggning och personer med invandrarbakgrund, betonar Olle Ehrlén.

– En organisation mår bra av olika infallsvinklar. Det skapar en mer kreativ organisation. Vi blir bättre om alla känner sig trygga.

En mer heterogen organisation är också ett medel att mota den machokultur som funnits – och fortfarande finns i byggbranschen.

– Som att: ”En riktig man behöver inte hörselskydd” – den inställningen är bra att få bort, säger Olle Ehrlén.

Han har själv deltagit i NCCs så kallade SOL-projekt (Situations Orienterat ledarskap) där man lyfter fram och diskuterar värderingsfrågor – och märkte att det fanns ett stort behov av en sådan diskussion.

Att hålla liv i etik- och värderingsfrågorna är viktigt också för att hindra uppkomsten av mindre smickrande händelser i NCCs historia, som kartellbildning och fukt- och fuskskandaler bland annat, menar Olle Ehrlén.

Samtidigt som det faktiskt har hänt en del branschen de sista tjugo åren - är mycket sig likt. Konjunkturerna kommer och går. Nu stormar det på andra sidan Atlanten och på andra sidan Östersjön går byggarna i putten. Ingen vet riktigt hur finanskrisen kommer att slå i Norden.

– Det svårt att skriva historia i förväg. Byggbranschen brukar följa BNP-utvecklingen. I Sverige och Norge tror jag att satsningar på infrastruktur kommer att göra konjunkturnedgången mjukare, men på bostadssidan slår det snabbare eftersom vi idag även bygger bostäder direkt mot konsumenterna.

Som alltid gäller att anpassa kostymen, att bromsa i tid.

– Nu gäller det för mig att få organisationen att förstå att nu kommer det en lågkonjunktur. Många har inte varit med om det tidigare. Tyvärr tror jag att det är svårt att planera för sådant här.

Olle Ehrlén får lita till sin erfarenhet.

– Det handlar naturligtvis mycket om psykologi, säger han. Vi har fortfarande en bra orderingång med all time high vid halvåret.

Osäkerheten på marknaden skapar också offensiva möjligheter.

– Det gäller att ha ett öppet sinnelag. Vi har sagt att vi ska stärka oss på de marknader vi är verksamma. Till exempel har vi nyligen köpt ett asfaltbolag i Finland för att stärka våra positioner. Det är möjliga scenarier.

Men några vidare utflykter i världen blir det inte för NCCs styrkor under Olle Ehrléns ledning.

– Gräset är inte grönare på andra sidan staketet. Det är bra att känna marknaden och kunderna.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.