Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

JM:s resultat bättre än väntat

Publicerad: 31 Oktober 2011, 12:39

JM:s kvartalsrapport visar på en fortsatt god efterfrågan för bostäder i storstäderna.


JM redovisar en vinst på 380 miljoner kronor för tredje kvartalet 2011. Det är mer än en fördubbling jämfört med samma kvartal förra året och mer än de 305 miljoner som analytikerna räknade med. Även antal sålda bostäder, antal produktionsstarter och antal byggrätter har ökat.

– I dag har vi knappt några bostäder kvar med inflyttning 2012. Efterfrågan är stor. Men vi märker att det tar lite längre tid för våra kunder att teckna kontrakt, många vill sälja sin gamla bostad först, säger JM:s vd och koncernchef Johan Skoglund.

Den goda efterfrågan tror han beror på att JM i första hand bygger i regioner där befolkningen ökar.

– Dessutom har vi ett bra varumärke. Vi har haft de nöjdaste kunderna två år i rad. Det tror jag gör det lättare för oss än för våra konkurrenter att sälja i oroliga tider.

Ökningen av antalet produktionsstarter, 2 856 bostäder under perioden januari-september jämfört med 2 432 stycken samma period förra året, hänger ihop med den höga försäljningsnivån.

– När vi säljer bra vågar vi också starta fler projekt. Det är marknaden som bestämmer, säger Johan Skoglund som är försiktigt optimistiskt inför framtiden.
– Vi är ödmjuka inför det som händer i Europa. Högre ränta, sämre tider och bolånetak påverkar oss naturligtvis negativt. Men det är först när våra kunder förlorar jobbet som de drar sig ur bostadsköpet.

En strategi inför det kommande året är att fortsätta förvärva attraktiva byggrätter. Erfarenheter visar att bostäder i storstädernas närförorter är attraktiva i såväl hög- som lågkonjunktur.

– Vi ska också fortsätta vår satsning på effektiv produktion. Där har vi redan kommit långt, vi är väldigt stolta över att ha tilldelats årets Leanpris, säger Johan Skoglund.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.