Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Krisen öppnade ny marknad för kökstillverkare

Publicerad: 8 December 2010, 10:48

Myresjökök vill sköta slutkundernas val av kök och badrum i nybyggda hem.


Byggbolagen har brist på personal som kan hjälpa köpare av bostadsrätter att välja inredning och vitvaror i kök och badrum. Nu vill kökstillverkaren Myresjökök ta över den här funktionen.

Under finanskrisen drog byggbolagen ner på personal, framför allt inom den egna produktionen av bostadsrätter. Nu när byggandet tar fart ser kökstillverkaren en möjlighet att fylla den här nischen.

– Under år 2010 har efterfrågan på våra tjänster tagit fart. Ungefär 70-75 procent av tillvalen i en bostad handlar om kök, badrum och förvaring. Vi har kunnig personal som kan hjälpa kunden att göra valen, säger Robert Lindhe, ansvarig för affärsområdet på Myresjökök.

Företaget öppnat därför den nya utställningshallen Best Home Studio i Solna strax norr om Stockholm. Den nästan 1 000 kvadratmeter stora lokalen ligger i ett område där flera av Sveriges stora byggbolag har sina huvudkontor. Bland utställningarna finns bland annat kök, badrum, vitvaror, beslag och golv.

– Kunderna är mer pålästa idag och byggbolagens personal har svårt att svara på frågor. Vi kan hjälpa dem med expertkunskap och rita upp köket i datorer kopplade till storbildskärmar, säger Robert Lindhe.

Myresjökök driver sedan tidigare liknande verksamhet i Göteborg och Malmö. Bland annat Peab, JM, Veidekke och Skanska köper in köksföretagets tjänster.

Niclas Köhler - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.