Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Nu sätter byggandet fart

Publicerad: 19 Februari 2014, 08:09

Nu höjs temperaturen. Sveriges Byggindustrier räknar med en kännbar tempoökning på den svenska byggmarknaden under 2014–2015. Och motorn är Stockholm/Mälardalen där bostadsbyggandet tar fart på allvar samtidigt som de stora infrastrukturpaketen rullar igång under 2015.


– Men variationerna är rätt stora över landet. Bostadsbyggandet ökar framför allt i Stockholm, Örebro, Västerås, Uppsala och Göteborg. I Skåne är det fortfarande rätt trögt. Här saknar man, till skillnad från Stockholm och Göteborg, tunga infrastruktursatsningar under perioden, säger Johan Deremar, nationalekonom på Sveriges Byggindustrier, BI.

Han räknar med att de samlade bygginvesteringarna ökar med 5 procent i år och ytterligare 2 procent nästa år.

Den uppåtgående tendens har redan börjat märkas när det gäller sysselsättningen i branschen. Antalet nyanmälda platser ökade med 15 procent under det sista kvartalet 2013 jämfört med samma period 2012.

– Sysselsättningen lär fortsätta stiga och vi kanske rent av kommer upp och nosar på rekordnivåerna från 1992. Här får vi räkna med störningar och en del flaskhalsar nästa år på de hetaste marknaderna när det gäller arbetsledare och andra nyckelpersoner, säger Johan Deremar.

Nybyggnadsinvesteringarna i bostäder började stiga redan under första halvåret i fjol. Totalt sett beräknar BI att uppgången var 15 procent i fjol och räknar med en stegring på 18 procent under 2014 och ytterligare 3 procent nästa år. Ökningen sker inom flerbostadshusområdet. Småhusbyggandet, hårt drabbat av bland annat bolånetaket, ligger kvar på historiskt sett ytterst modesta nivåer; runt 7 000 byggstarter per år under perioden 2014–2015.

– Utvecklingen på anläggningssidan var rätt svag i fjol och lär vara det även i år. De privata anläggningsinvesteringarna ökar dock i år och nästa år lossnar offentligt avsatta medel för en serie större transportinvesteringar, bland annat Förbifart Stockholm, säger Johan Deremar.

– De offentliga investeringarna i lokaler går också in i en svalare fas och tittar man på de faktiska investeringsvolymerna så kommer det under perioden att märkas när NKS går in i sin avslutande fas. Å andra sidan kommer de privata lokalinvesteringarna att öka både i år och nästa år tack vare gynnsammare allmänekonomiska förutsättningar, säger Johan Deremar.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.