Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

"Nu startar vi Fia 2.0"

Publicerad: 18 Mars 2010, 13:44

Konjunkturläget fortsätter se bra ut för anläggarna och arbetsklimatet mellan aktörerna är, menar Fias ordförande Åsa Söderström Jerring, bättre än på mycket, mycket länge.


När Fia – Förnyelse i Anläggningsbranschen – startade i slutet av 2003 var det mer eller mindre kris inom sektorn. Storbolagen slutade bland annat att lägga anbud på stora infrastrukturprojekt, exempelvis till Svinesundsbron, på grund av missnöje med riskspridningen mellan byggherre och entreprenör. I dag är klimatet betydligt bättre.

I dag, torsdag 18 mars, arrangerades den årliga Fia-dagen. Vi träffade Fias ordförande Åsa Söderström Jerring inför arrangemanget.

Hur mår anläggningsbranschen i dagsläget?
– Vi lever visserligen i en lågkonjunktur, men infrastruktursektorn har klarat sig bra och har nog aldrig haft så mycket pengar som nu. Å andra sidan har kraven aldrig varit så höga, och aldrig tidigare har så många ögon granskat sektorn. Mitt intryck är att både byggherrar och leverantörer har tagit hand om befintliga resurser på rätt sätt. Alla goda krafter samverkar. Vi har också sett ett positivt genombrott för samfinansiering med den kommunala sektorn, säger Åsa Söderström Jerring.

Vad står på agendan hos Fia?
– Vi har just avslutat den senaste treårsperioden och nu startar vi vad vi kallar Fia 2.0. det innebär att vi behåller ungefär samma arbetsformer och inriktning, men att vi snabbar upp tempot. Fia ska fortsätta vara katalysator, arena och motor i anläggningsbranschens förnyelse. Det vill säga, vi ska stötta den fortsatta implementeringen, fortsätta arrangera seminarier, kurser, utbildningar och skapa mötesplatser och vi ska givetvis fortsätta att ta fram nya program.

Andra nyheter?
– Vi kan på allvar börja mäta och utvärdera på projektnivå. Vi börjar komma upp i en massa som gör det meningsfullt. Vi tar med entreprenader över 8 Mkr och konsultuppdrag över 0,8 Mkr och gör sammanställningar och skapar stommen för en indexmodell. Det ger oss helt nya möjligheter att mäta och jämföra projekt när det gäller tidplan, utfall av olika incitament, ekonomi med mera.

Vad har hänt sedan Fia startade för drygt sex år sedan?
– Det akuta skälet var tvisterna, exempelvis vid Södra länken i Stockholm, och kontroverserna kring de stora projekten där storbolagen började hoppa av anbudsgivningarna. Det var riktigt illa tidigare, men Fia fick aktörerna att sätta sig ner och diskutera. Och sedan kom också rapporten ”Skärpning gubbar”, vilket också ökade förändringsviljan.
– Det finns flera förbättringar där Fia bidragit direkt eller indirekt. Det kan gälla anbudsgivningen på bergjobb eller överprövningarna. För några år sedan var det en otrolig mängd överprövningar, närmast av okynneskaraktär. Där har man snackat ihop sig och i dag överprövas endast 1,5-2 procent av projekten.

Största framgången?
– Kanske det första stora programmet om utökad samverkan. Här bidrog Fia till att ta fram former för avtal, kontraktsmallar, metoder för konflikthantering och andra verktyg som tidigare saknades.
– Jag tycker också Fia-priset är viktigt. Det är inte så dumt att ta fram goda exempel. I år har vi haft nio nominerade projekt och samtliga har varit uppfyllt alla kriterier och varit riktigt bra. Av finalisterna har samtliga projekt dessutom en hög grad av innovation. Det här är jätteviktigt och hjälper till att driva fram ökad produktivitet. Vinnaren är klockren och så här bra var helt enkelt inte finalfältet för tre år sedan. Någonting har hänt.

Vilka frågor blir de viktigaste under de närmaste åren?
– Mitt förhållningssätt är att vi inom Fia ska ägna oss åt frågor som vi verkligen kan göra något åt. Men bortsett från det så är det en tre, fyra frågor som är vitala för branschen. Det första är finansieringen. Det är nödvändigt att komma bort från budgetårstänkandet. Det ger bland annat för kort planeringstid. En annan viktig sak är naturligtvis det nya Trafikverket. Det ser bra ut så här långt och det är nödvändigt att det fortsätter så, säger Åsa Söderström Jerring.



DETTA ÄR FIA
FIA skapades på initiativ av generaldirektörerna på Vägverket respektive Banverket i december 2003. Syftet var att samla hela den svenska anläggningsbranschen för att ”med gemensamma krafter skapa ett forum för nödvändig förnyelse.”
Mål sattes upp och såg ut så här:
• Högre effektivitet som ger högre kvalitet, lägre kostnader och ökad lönsamhet.
• Bättre samspel och samarbete mellan branschens aktörer.
• Bättre incitament för satsning på forskning och kompetensutveckling.
• Effektivare förmedling av den kunskap och kompetens som redan finns.
• Nyrekryteringen säkras genom att förnyelsearbetet ger en mer positiv bild av branschen i allmänhetens ögon.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.