Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Ny rapport: Typhus ger bättre bostadsmarknad

Publicerad: 8 Maj 2015, 14:34

Bild 1/2  Peab var en av vinnarna i Sabos upphandling Kombohus Mini i december 2014. Sabo har tidigare genomfört flera liknande upphandlingar.

Foto: Peab

En ökad förekomst av typhus skulle ge flera fördelar. Det menar Konkurrensverket som studerat och kartlagt de allmännyttiga bostadsföretagens upphandlingar.


Ämnen i artikeln:

nybyggnationbostadsbristbostadsutvecklingKonkurrensverketSabo

Konkurrensverkets nya rapport ”Allmännyttans upphandling av bostadsbyggande” konstaterar att bostadsmarknaden i Sverige domineras av tre stora byggföretag och att många upphandlare tycker det är svårt att få in anbud från små och medelstora företag.

Samma rapport konstaterar också att om fler allmännyttiga bostadsföretag upphandlade nyckelfärdiga typhus, som till exempel Sabos så kallade Kombohus, skulle anbudskonkurrensen förbättras och byggkostnaderna sänkas.

Jonas Högset, ansvarig för nyproduktion på Sabo, delar Konkurrensverkets analys.

– Bilden som kommer fram i rapporten stämmer bra överens med hur vi på Sabo uppfattar verkligheten. Det är glädjande att de ser att vårt arbete gör skillnad, att de ser att satsningen på Kombohus kan vara ett verktyg för att pressa priserna, säger han.

På sikt skulle en satsning på typhus även kunna öppna upp möjligheter för fler utländska byggföretag att komma in på den svenska marknaden, enligt rapporten.

– Det är kanske det mest intressanta. Att de ser att satsningar som Kombohus ger utländska företag möjlighet att komma in på marknaden. Det skulle kunna pressa priserna till en ny nivå, säger Jonas Högset.

Vill du läsa hela rapporten?

Här kan du läsa konkurrensverkets rapport ”Allmännyttans upphandling av bostadsbyggande”.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.