Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Ökad bredd säkrar framtiden för Ramirent

Publicerad: 24 november 2017, 10:16

Med en tillväxttakt på 12 procent ser maskinuthyrningsföretaget Ramirent ljust på tillvaron. Genom att växa inom tjänster och produktutveckling tror Sverige-vd:n Jonas Söderkvist på ytterligare potential.


När Ramirent presenterade siffrorna för tredje kvartalet 2017 såg förutsättningarna för framtiden goda ut.

– Vi ser en stark tillväxt i alla geografier och en hög efterfrågan. Vi drar nytta av den starka byggkonjunkturen och det är kul för organisationen att vi klarar av att öka både omsättning och lönsamhet, säger Jonas Söderkvist, Sverige-vd på Ramirent.

Från att ha varit ett maskinförråd, med rötterna i byggbolaget NCC, har Ramirent gått från att serva en enskild kund till att bli ett av Sveriges ledande maskinuthyrningsbolag. Utbudet av produkter har också förändrats, med ett ökat fokus på säkerhetslösningar som fallskydd och trafikbarriärer.

– Vi går också mer mot egen produktutveckling och tjänster, inte minst stött av den senaste tekniken inom VDC och BIM. Det ger oss möjlighet att komma in i ett projekt tidigare med planering och behovsanalys innan vi bemannar projektet. På så vis får vi en mer planerad verksamhet och kan hjälpa våra kunder att bli så produktiva som möjligt. Sen kommer alltid den rena maskinuthyrningen vara viktig, säger Jonas Söderkvist.

Den just nu skakiga bostadsmarknaden ser han inte som ett stort bekymmer för Ramirent.

– Den största volatiliteten finns i nyproduktionen av bostäder, men på anläggningssidan kommer det fortsatt att behöva byggas. Likaså renovering. Sedan försöker vi vara så flexibla som möjligt och ser till att det finns skalbarhet i verksamheten, säger Jonas Söderkvist.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.