Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Konjunktur

Partnering en lönsam kulturrevolution

Publicerad: 26 Mars 2008, 14:52

Kundundersökning: 90 procent får lönsammare projekt


De senaste två åren har andelen partneringprojekt fördubblats.
-Det är definitivt ett genombrott, säger Tomas Carlsson, vd för NCC Construction Sverige. Kunder med erfarenheter av såväl andra samarbetsformer som partnering, anser att lönsamhet och tidshållning blir bättre, enligt en omfattande kundundersökning NCC genomförde i höstas där 100 kunder i 40 projekt fick svara på detaljerade frågor.
Räknat i orderingång är ökningen ändå större. Från tre miljarder i omsättning till närmare åtta miljarder i fjol.
2007 startade 90 nya partneringprojekt runt om i landet av varierande storlek.

NCC har ju varit mycket av pionjär att marknadsföra denna samarbetsform. Betyder ökningen att modellen är mer känd och accepterad i omvärlden, att era kunder, byggherrarn, driver på mer?

-Ja, vi har fått väldigt positiv respons från våra kunder. Partnering kräver ju viss mogenhet, en viss insikt när det gäller de brister som finns i den klassiska byggprocessen.

Vad tänker du främst på då?

-På det det stafettloppet man löper när man projekterar inte för att bygga utan för att upphandla. Mitt budskap är mycket likartat med Alf Göranssons när han ledde NCC – att byggkostnaderna är för höga, att vi ökar vår effektivitet, ökar produktivitet och kvalitet i branschen. Det är absolut nödvändigt.

-Det finns en vanföreställning i byggbranschen att man ska färdigprojektera en produkt och sedan ska man gå ut och fråga på det i en klassiskt upphandling och sedan ska man få det lägsta priset.

Varför fungerar inte det?

-Det leder sällan till det verkligt lägsta priset. Bland annat därför att i de allra flesta byggen så vet man inte så detaljerat vad man behöver. Det man frågar på är fel produkt. Det som händer i den klasiska upphandlingsprocessen är att man får det lägsta priset vid en given tidpunkt för fel produkt. Du går ut för att köpa en bil och köper istället en billig trehjuling.

Är det detta ni har fått fram i er kundundersökning?

-Ja, det partnering gör och som den här enkäten visar på ett väldigt tydligt sätt kunderna får ett bättre sätt att genomföra hela byggprocessen. Man får bättre lösningar och kundens behov uppfylls bättre. Det tycker omkring 90 procent av de tillfrågade individerna. Man tycker dessutom att man får en bättre ekonomisk styrning.

Hur når de denna?

-Framför allt därför att man projekterar för att bygga, inte för att upphandla. All erfarenhet visar ju på svagheterna med den klassiska upphandlingen. I den går produktiviteten inte upp - trots att kostnaderna bara fortsätter att sticka iväg. Partnering är ett verktyg att skapa träffsäkrare projekt hela vägen. Från den allra tidigast planeringen och framåt.

-Det vi har fått svar på i kundenkäten är hur nöjd man är med det nya sättet att driva projekt jämfört med det gamla. Och det handlar uteslutande om professionella kunder som gått igenom processerna många gånger förut. De har mycket att jämföra med.

Vad betyder det om flera konkurrenter hakar på med partnering?

-Det är oerhört positivt för hela sektorn. Och inom vår egen organisation är det en kulturrevolution. I nästa steg måste vi se till att få med våra stora underleverantörer. På den punkten är en process som vi nu driver parallellt med att under en treårsperiod helt och hållet gå över till 3D-projektering. Bägge processerna har samma mål: högre produktivitet och kvalitet och lägre totalkostnader för kunderna.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.